Full version: JAAA Attans
björnkrstd
Nu har jag vattnat mina tomatplantor med nässelvatten 2- 3 ggr och ja
jäv... vad det började växa. blommorna kommer i drivor. Snart dax att plocka in de små stackarna, inte så varmt här i skåneland just nu.

Hur är det? Förlänger jag plantan vid inflyttning?? Eller övervintrar den där med?? Min egna teori är att den bara fortsätter att odlas??!!

/B
Åsa, mälardalen zon 2
Riktigt än är det väl inte dags att ge upp tomatodling i skåne! Tomaterna kan stå ute ganska länge på hösten bara det inte blir minusgrader.

Har du ett riktigt ljust och svalt ställe under vintern typ inglasad altan som hålls på en temp runt +10 så kan den övervintra utan problem. Inomhus i vanlig bostadsvärme och med det taskiga ljuset vi har inne brukar inte tomat gilla så där lär det bli svårare att få den att trivas.

När det börjar bli risk för frost så kan man annars knipsa av tomaterna och låta dem eftermogna inomhus man kan t.o.m knipsa av hela plantan, ta bort bladen och hänga den upp och ner om man vill exempelvis på en lina i tvättstugan.
björnkrstd
ja, jag hoppas bara att det hinner komma några tomater... dfen har precis börjat blomma... Annars är det bara att vänta tills nästa år...
pisanggoreng
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,07-08-2005, 10:43)
man kan t.o.m knipsa av hela plantan, ta bort bladen och hänga den upp och ner om man vill exempelvis på en lina i tvättstugan.

Det gjorde jag förra året- vi skördade tomater in i december...! ohmy.gif
bikiv
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,07-08-2005, 10:43)
När det börjar bli risk för frost så kan man annars knipsa av tomaterna och låta dem eftermogna inomhus man kan t.o.m knipsa av hela plantan, ta bort bladen och hänga den upp och ner om man vill exempelvis på en lina i tvättstugan.

Åh, bilket bra tips Åsa! Jag har tidigare tagit enbart tomaterna och lagt t ex på fönsterbrädan för att eftermogna.

Ska bli spännande att se hur detta kommer att funka, jag tror att jag kommer att ha massor med tomater som inte hinner mogna i växthuset innan frost.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon