Full version: Vem är det här?
Åsa, mälardalen zon 2
Den här hittade jag i min fuchsia idag (jag trodde först att det var någon som lagt en pinne i fuchsian) är det någon som vet vad det är för sort jag har inga av mina insektsböcker här.

Monarda
I 'Trädgårdens djur' av Lars Imby finns på sidan 65 en larv av allmän snabelsvärmare. Den är väldigt lik den du har. Det står att den är en 'flitig blombesökare i trädgårdar främst på syren och kaprifol. Den bruna larvens främre del blir uppblåst då larven irriteras, varvid de avskräckande ögonfläckarna på sidan blir förstorade.'
wolkenkrabber
riktigt fina, hitta nått du tycker att du kan mataden med:) roligt att se saker utvecklas
amaira
Allmän snabelsvärmare, ja. Densamma som Lisselbo undrar över härunder.
titta här
Åsa, mälardalen zon 2
Flyttade på den till en tätvuxen rabatt när jag upptäckte att fuchsian bredvid den jag hittade larven i var ganska kal och jorden var full av larvbajs så den verkade vara lite för glupsk för att få vistas bland fuchsiorna.
Gossen Ruda
Enligt mina böcker lever larven på Galium, Epilobium, Lonicera m.fl. Jag har sett den mest på Rallarros.
Anna i Mjölby
En sådan maffig sak hittade jag i mina fuchsior häromdagen också! Jättefin! Jag satte tillbaka min, jag har fuchsior så jag klarar mig ändå...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon