lolo
Hej alla! Måste bara få berätta att min gardenia, tidigare full med nya blomknoppar, nu blommat om igen och doftar UNDERBART! Och gardenian växer och växer i storlek, också!

Gardenian kräver mycket vatten (kokt tevatten är utmärkt) samt en dos rhododendrongödsel då den växer. Ska ge den lite nu också så att den klarar blomningen. Den ska duschas regelbundet, helst varje dag men ett par gånger i veckan är också OK. Gardenian står på ett litet runt bord intill ett sydöstfönster. Efter blomningen ska jag plantera om den försiktigt i rhododendronjord som är kalkfri (gardenia AVSKYR kalk!)

Så till alla ni som tvekar och misslyckas med denna blomma - prova igen så kanske också ni får uppleva lyckan när er favoritblomma blommar om och om igen! Jag har själv misslyckats ett antal gånger med den, men trägen vinner!

mvh

Ann-Louise i Umeå
smile.gif
Åsa K, zon 1
Gratis Ann-Louise laugh.gif

Du har skött din gardenia perfekt rolleyes.gif
Betty
Grattis från mej med! Tror jag måste prova... wub.gif
Almdalen
En får gratulera, har försökt men aldrig lyckats.
biggrin.gif biggrin.gif
Ingegerd
olublanseflor
Vad roligt att lyckas! Jag har haft min i mitt blomrum (där jag övervintrar olika växter under växthuslampa). Där har den haft mellan 10 till 12 grader.Det har troligtvis varit för kallt, eftersom den blommar i ett boningsrum hos dig. Har du svalt där? Tycker den doftar helt underbart och vill gärna prova igen.
Hälsningar Monica i Båstad
lolo
Tack så mycket för era värmande kommentarer! Är som sagt själv överväldigad av detta. Monica, jag har ungefär 20-21 grader inomhus och man brukar (enligt IPC Blomlexikon) rekommendera 18-21 grader hela våren och sommaren. Vinterminimum 10 grader.

Ja, som sagt, man får njuta så länge det varar....... tongue.gif Hoppas ni som funderar på att prova också gör det! Lycka till! Gardenian finns förresten då och då på blomsteraffärerna, men ibland kan de va svåra att hitta. Ett tips: IKEA! Köpte själv min gardenia på IKEA Sundsvall för 79 kr.

mvh

Ann-Louise smile.gif
Betty
CITAT (lolo @ 10-04-2003, 21:35)
Hoppas ni som funderar på att prova också gör det! Lycka till! Gardenian finns förresten då och då på blomsteraffärerna, men ibland kan de va svåra att hitta. Ett tips: IKEA! Köpte själv min gardenia på IKEA Sundsvall för 79 kr.

Hoppas jag får tag i en i nån blomsteraffär. Det är 50 mil till Sundsvall... mitt närmaste IKEA... sad.gif
lolo
Betty, var bor du nånstans? Många blomsteraffärer samt Granngården brukar också ha gardenia hemma då o då. Kostar ofta mellan 60-140 kr beroende på t.ex. växtens kondition, affärens inköpsmöjligheter osv.
mvh
Ann-Louise smile.gif
Betty
LULEÅ!

smile.gif Skall vika helgen för Gardenia-jakt!
lolo
Betty, lycka till med gardeniajakten! Hoppas förresten att det också löser sig med pyromanen ni har i Luleå - otäckt!
sad.gif
Hör gärna av dig via denna länk igen då du har avslutat jakten! biggrin.gif

mvh

Ann-Louise Nilsson i Umeå smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon