Full version: Planteringsråd
olgak
Jag har planerat en rabatt med strålrudbeckia, den höga röda rudbeckian Echinacea Magnus och blågull. (Tre pioner samt lammöron, de låga, ingår också).

Tanken var en rabatt med mycket höstblomning. Nu var saken den att jag hade inte sett strålrudbeckia i verkligheten förrän igår. Och den var jättefin, men oerhört stark i färgen. Vad tror ni, tror ni att den + den höga röda rudbeckian, kommer att passa illa ihop? Att det blir för skrikigt gult mot det rosa, så att det gula tar över? Ett alternativ skulle vara den vita "röda" rudbeckian instället för strålrudbeckia.

Tacksam för synpunkter!
kerstin z5-6
På hösten går ju naturen i rött och gult -så "fel" kan det aldrig bli bara du gillar det själv
Vill du ha variation i rabatten och inte två av samma -(prästkragemodellen -) skulle jag välja något med kolv-som Höstsilveraxet med brunrött bladverk och vita ax -och/eller något korgblommigt som Rosenflockel
olgak
Bra tanke! Ska undersöka de växterna du nämnde, brun-röda blad låter trevligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon