|
Personligen tycker jag att SVT är ganska "hala" när de fortfarande använder orden 'allsång' och 'sommartorp' i namnen på tv-program som inte längre mycket motsvarar vad de ursprungligen var. Uppskattningsvis erbjuds allsång numer endast i kanske 20 procent av tiden i programmet "Allsång på Skansen" och byggnaden i "Sommartorpet" tycker jag är 0 procent torp. Jag upplever det typ som "falsk marknadsföring" när man håller kvar vid gamla programnamn som inte längre motsvarar programinnehållet.
ja jag tittade på sommartorpet en gång o tänkte att de där va ju inget torp jesses de va ju en jättevilla allsångsprogrammen kan jag inte uttala mej om
wolkenkrabber
07-08-2005, 16:38
ring till svt's tittarombudsman
Sommartorpet kollar jag aldrig, men allsång på skansen skrålar jag med i, vadå 20%?
Snöflinga
07-08-2005, 16:56
Bättre allsångsprogram än det sista kan man väl inte önska sig Det har väl alltid varit som nu, allsång varvat med artister och småprat  Också jag sitter med och skrålar med och vilken enorm publik !!! Sommartorpet, kan jag hålla med om att det inte precis är torp denna gången, men ändå sevärt
Vad är det som betecknar ett "torp"? Är det storleken? Ett lantligt läge? Vårat hus köpte vi som "torp", det är drygt 200 kvadrat  Jag anser inte att huset är så otroligt stort, inte när alla barnen med respektive är hemma, inte heller att huset är litet. Det ligger lantligt till, men med lite taskig placering nära järnvägen, men vad är ett "torp"?
CITAT (Reserv @ 07-08-2005, 18:20) Vad är det som betecknar ett "torp"? Det är väl som med allt annat, det ligger i betraktarens öga. För mig är ett trop ett rött trähus med vita knutar. Men då kan man ju undra om det slutar att vara ett torp om någon målar om den till blå med svarta knutar?
ett torp är ett litet litet hus där många bodde på liten yta ett rum o kök eller så de va ju de minsta o fattigaste som bebodde torpen
så ser jag på de
Torp enligt susning.nu: Ordet torp utvecklades under 1800-talet till att betyda mindre byggnad, förr ofta knutet till en större gård eller staten. Se soldattorp. Ordets ursprungliga betydelse är nybygge. Avser från 1600-talet och framåt vanligtvis ett mindre jordbruk på ofri grund, där torparen ersatte markägaren med dagsverken eller arrende. Den ursprungliga betydelsen avspeglas i tyskans dorf, som betyder by, och ännu starkare i holländskans dorp.
Torp är även sista hållplatsen på 5:ans spårvagn i Göteborg.
netaave
07-08-2005, 22:50
Ett torp är för mig en äldre enplans stuga med högst två r.o.k. Rött med vita knutar behöver det dock inte vara, vi har ett jättesött litet svart torp med blå knutar här i närheten. I Vendel en bit bort finns ett rosa torp med vita knutar.
dammkillen
08-08-2005, 00:01
dessutom såg jag det sommartorpen i ett reklamuppslag i en vanlig inredningstidning och man hade använt lanskapsarkitektelever till att skapa en trädgård som såg ut som kanten på några konservburkar, brytit av den omgivande skogen med ett sorts futuristiskt komplex istället för att låtit tallrötter och liknande rötter ligga framme i vädret med några kottar, istället skyfflat på singel som ska ligga och rulla under fötterna. det är ju t.ex. omöjligt att gå där med ett par högklackade skor. det tycker jag är svagt. men skiffertaket var en intressant krydda, och golven rejäla. men en del otroligt imbecilla lösningar, t.ex. trappräcket, med glasliknande material och snurrade läderband, täljda klädhängare. hur dålig smak kan man ha?
man kunde väl åtminstone använda etablerade växter som är ett eller två år när man gör perennrabatterna? det är det jag tycker är bra när man går i plantaffären så här års, man kan se perennerna uppväxta och blommande, det är lättare att komponera då
kristerh
08-08-2005, 08:23
CITAT (dammkillen @ 08-08-2005, 01:01) istället skyfflat på singel som ska ligga och rulla under fötterna. det är ju t.ex. omöjligt att gå där med ett par högklackade skor. det tycker jag är svagt. Vem går med högklackade skor vid ett sommartorp  för övrigt gillar jag inte årets "torp" det är snyggt som villa men att kalla det torp är nog att ta i  ett torp tycker jag skall vara ett äldre hus ungfär som de programmen som varit tidigare år. krister
CITAT (kristerh @ 08-08-2005, 09:23) CITAT (dammkillen @ 08-08-2005, 01:01) istället skyfflat på singel som ska ligga och rulla under fötterna. det är ju t.ex. omöjligt att gå där med ett par högklackade skor. det tycker jag är svagt. Vem går med högklackade skor vid ett sommartorp  för övrigt gillar jag inte årets "torp" det är snyggt som villa men att kalla det torp är nog att ta i  ett torp tycker jag skall vara ett äldre hus ungfär som de programmen som varit tidigare år. krister Kanske har Ernst ändå tänkt att man ska gå i högklackat vid den konstiga, absolut icke torpliknande, monteringsfärdiga kåken de smällde upp i inledningen ty varför låter han annars bygga en lång, lång, lång brygga ända från uteplatsen ut till tomtgränsen. En "brygga" som senare ljussattes underifrån med blå lysrör, eller hur det var, belysning som visst även skulle tåla vinterbruk, för jag vill minnas Ernst sa något om att hans "sommartorp" även skulle kunna användas vintertid. Jag tycker han saknar det mesta av känsla för den genuina stämning som jag förknippar med ett "sommar"-torp. Brukar man t.ex. sätta upp stora plexiglasskivor som "gardiner" och arrangera ljussättning med s.k. raggarslangar i fönstren på torp...
Allsång på skansen tycker nog jag är samma gamla allsång på skansen... om man bortser från programledar rollen... anders e kanske lite fånigare men helt okej ändå.
Sommartorpet började om jag nu inte minns helt galet med att Ernst sa att det här skulle inte bli som tidigare år utan i år skulle dom fixa till ett nybyggt hus. Sen kan man ju tycka vad man vill om att dom kallar det för torp... att dom använder samma namn på serien som förut har nog mest med att man ska känna igen sej och veta att det är Ernst som håller i det. För det är nog många inrednings intreserade som bara kollar för att det är Ernst... eller vad tror ni!?
Skatmor
08-08-2005, 18:18
CITAT (yenny @ 08-08-2005, 17:42) Allsång på skansen tycker nog jag är samma gamla allsång på skansen... om man bortser från programledar rollen... anders e kanske lite fånigare men helt okej ändå. Jag tycker att det är stor skillnad på allsången på Skansen jämfört med tiden när Bosse Larsson ledde programmet.
CITAT (Skatmor @ 08-08-2005, 19:18) CITAT (yenny @ 08-08-2005, 17:42) Allsång på skansen tycker nog jag är samma gamla allsång på skansen... om man bortser från programledar rollen... anders e kanske lite fånigare men helt okej ändå. Jag tycker att det är stor skillnad på allsången på Skansen jämfört med tiden när Bosse Larsson ledde programmet.  jag mins inte Bosse Larsson.... för mej är det Lasse Berghagen som är allsång på skansen
Blomstertanten
08-08-2005, 19:34
Alltså var det bättre förr eller ?
CITAT (Blomstertanten @ 08-08-2005, 20:34) Alltså var det bättre förr eller ?  För min del vet jag visserligen inte, men känner mig ändå övertygad om att arrangemanget förr, i betydligt högre grad motsvarade begreppet allsång. Kollar man på Wikipedia-sidan Allsång på Skansen tycks antalet artister per kväll ha varit färre ju längre tillbaks i tiden. Iofs är det väl inte fel med många artister... om de ser till att det ändå blir massor med allsång, men numer tycker jag att klart mesta tiden ägnas åt framträdanden där publiken - vilka istället borde vara medverkande - inte alls inbjuds att sjunga med. Tydligt är att mängder människor uppskattar dessa kvällar på Skansen men att längre kalla arrangemanget för 'allsång på Skansen', precis som om allsången fortfarande vore den största och väsentligaste aktiviteten, tycker jag känns väldigt fel. Ibland framstår det för mig som om det knappt inbjuds till mer allsång än vid vanliga konserter och scenframträdanden. Möjligen kunde väl SVT kalla programmet för "Artister och allsång på Skansen".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|