Pernilla & Lars
Hej!

Jag har tittat lite omkring på olika dammpumpar och blir inte riktigt klok.
Vart ska man leta så att man får tag i det bästa, finns det några bra sidor att rekomendera på nätet?
Vi har en liten naturdamm som har kommit till i vårt berg. Nu vill vi att vattnet som finns däri ska ha rotation samt få till ett litet "vattenfall" med en fallhöjd på cirka 50cm. Jag är ingen expert på detta område så jag vänder mig till alla er och hoppas på många goda råd och tips.

Vill också få ett härligt vattenflöde i vår trädgård.

Lasse i Uppsala biggrin.gif
Maggan H
Hej! Det finns en uppsjö av litteratur om detta och nytt kommer hela tiden. Här kan ni hitta en del:
www.kramforskoi.com/lankar.htm
rolleyes.gif
dammkillen
---
Pernilla & Lars
Tack för hjälpen, jag ska kolla upp hemsidan och se om jag kan få lite flera svar på mina frågor.

Ska även kolla upp det där med länspump.

smile.gif
BengHa
Viktigt är att pumpen drar lite effekt i för hållande til hur mycket vatten den pumpar. Ju dyrare pump destå mindre effekt per liter vatten den pumpar per timme.

Jämför gjärna mellan olika pumpar, tar man och multiplicerar med priset så får man liter /timme och krona. Sedan skall man ha klart för sig hur mycket vatten man skall pumpa runt, men det brukar finnas tabeller hoss de olika pumptilverkarnas hemsidor. Det är nämligen inte bra att ha en för stark pump och sedan få strypa flödet. Då slösar man med el på ett dumt sätt.

Länspumpar brukar inte hålla att gå en hel sommar.
Pernilla & Lars
Tack ska du ha för svaret, det är som sagt en hel djungel att försöka lista ut vilket som är det bästa och då känns det skönt med lite erfarenhet på ormådet. Ska genast sätta igång och räkna!

Mvh Lasse
Tuss
Ett litet tips, kolla att det finns reservdelar att köpa innan ni bestämmer er.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon