Full version: Padda i trädgården
renate
Jag har både Grodor och Paddor i trädgården.Får jag visa de i denna tråd?det är ja vilda djur,men i min trädgård.Den här satt under Gråtimjan som hänger över en kant i stenpartiet,när jag rensade där hoppade han upp och flydde.Hoppas han kom tillbaker till sneckorna som finns rikligt överallt. rolleyes.gif tongue.gif

Här flyr herr Padda över Timjanmattan,det var inte lätt att får honom på bild det blev rätt suddigt.
Fenja
Pussade du inte på den? tongue.gif
Mvh
Fenja
Anma
Åååå... jag bara älskar paddor och godor! Här om dagen var det en skatdj**el som försökte norpa åt sig en groda från dammen. Grannarna lär trott att jag mist förståndet när jag sprang ut skrikandes och viftandes med armarna. tongue.gif
Vicke
Ååh, vi har också massor med paddor vid sommarstugan smile.gif Finns det flera olika paddarter i Norden, eller bara en?
amaira
CITAT (Vicke @ 07-08-2005, 20:35)
Finns det flera olika paddarter i Norden, eller bara en?

Ingen aning! ohmy.gif Så jag "slog upp det" (sökte på nätet).
Svar: Det finns åtta olika grodor och tre olika sorters paddor i Sverige.
Står här.
amaira
*Glömde* Fin bild Renate, på en padda i rörelse! wub.gif
Vicke
Tack för den länken amaira! wub.gif Jag letade själv tidigare men hittade inte den där.

Den groda jag sett vid våran sommarstuga liknar faktiskt mer en långbensgroda än en åkergroda smile.gif, fast utbredningen stämmer inte riktigt, i så fall är den nog bosatt lite för långt norrut (Österbotten i Finland).

"Min" groda

http://www.snf.se/images/projekt/djur-natu...ngbensgroda.jpg
Långbensgrodan på SNFs hemsida

Våra paddor liknar egentligen inte någon av paddorna på bilderna. Kanske vanlig padda närmast i så fall. De varierar i olika nyanser av brunt/mörkbrunt men vi har sett en grön variant också utan tydliga fläckar.
Vicke
Nu har jag gjort ett collage över nästan alla de varianter på paddor vi har. De verkar trivas utomordentligt bra, nästan invasion vid sommarstugan biggrin.gif Det har alltid funnits lite grodor men aldrig så många som i år. Jag plockade bort 15 småpaddor från gårdsplanen framför sommarstugan när pappa skulle backa bilen. blink.gif Helt otroligt, borde man anmäla att det finns så mycket paddor här (och åtminstone en groda)? Det finns ett fint kärr invid sommarstugan med hjortron på, tror det är viktigt för dem. Där har jag också sett många.

1. stor brun padda (liknar din renate smile.gif)
2. pytteliten ung padda, bara några centimeter stor
3. liten padda (taget med blixt, lite väl ljus färg)
4. grönaktig padda (vilken sort?)
5. grågrön padda

amaira
Hej Vicke!
Jag skulle tro att de alla är den vanliga paddan, Bufo bufo, fast den varierar så i färg.
Det tror jag på grund av "uteslutningsmetoden":
Det finns tre padd-arter i Sverige att välja mellan. (Hur det är i Österbotten i Finland har jag ingen aning om.) Förutom Bufo bufo som är den vanliga och allmänna, så finns stinkpaddan som kännetecknas av en tydlig ljusgul rand rakt utöver ryggen. Det har ingen av dina paddor.

Den grönfläckiga ser också helt annorlunda ut än dina bilder, titta här om du vill:
Grönfläckig padda

Kvar blir "bara" den vanliga paddan, med det är inte så bara wub.gif wub.gif wub.gif Om det finns ytterligare någon sort i Finland så känner jag inte till det, och har inte heller lyckats få fram info om det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon