Rossi
Vårt fikonträd (som vi har inne i växthuset) har i år slagit alla rekord och har över 60 fikon.

De andra åren vi har haft fikonet har vi inte brytt oss om frukterna. De har inte varit så många och de har trillat av trädet innan de har varit mogna. Förmodligen har det väl blivit för kallt.

Finns det någon som har något tips på hur jag ska kunna ta tillvara de här frukterna? Om de trillar av innan de är mogna - kan man få dem att mogna på annat sätt?

Och vad gör ni med alla era fikon? Torkar dem, eller?

Här kommer en bild på en liten del av vårt fikonträd.

Muguet
Jag tror inte det går att "mogna" dem om de ramlat av för tidigt, det beror i o f på hur långt de har kommit i mognaden. Men om du får färdigmogna fikon så ät dem färska torkade fikon kan man köpa billigt.
Hoppas de sitter kvar till de är mogna gör färska fikon är jätte goda tongue.gif
pisanggoreng
En av-ämnet fråga: Hur har ni trädet vintertid..? Står det i kruka?
Rossi
Vårt står i växthuset i en kruka men trädet har vuxit igenom krukan ner i marken så man får ju säga att det är planterat i marken i växthuset. Där står det hela vintern utan någon extravärme. (Bor i Skåne, zon 1.)
Muguet
Jag har haft mitt inne i en ouppvärmt entré på vintern. Tog sticklingar av det i våras och har sparat en som ska få stå i det ouppvärmda växthuset i vinter, så får vi se om det överlever. Sticklingarna jag tog i våras bär nu redan frukt. biggrin.gif
Sabina L
Muguet, hur gjorde du med sticklingarna? Jag har också ett fikonträd i växthuset med en del frukt som Rossi. Tror du att jag skulle kunna ta en stickling nu och ha inne under vintern? Eller måste det göras på våren? I så fall får jag vänta till nästa år....
Muguet
CITAT (Sabina L @ 31-08-2005, 09:03)
Muguet, hur gjorde du med sticklingarna? Jag har också ett fikonträd i växthuset med en del frukt som Rossi. Tror du att jag skulle kunna ta en stickling nu och ha inne under vintern? Eller måste det göras på våren? I så fall får jag vänta till nästa år....

Vänta till våren med att beskära Fikonträd ! Jag tror det var i mars jag beskar mitt.
Lycka till !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon