Snigelpatrullerade runt min roddoplantering gjord av torvblock och upptäckte till min stora glädje att vid planteringens baksida, i torvblocken fanns massvis med roddoplantor. Förmodligen självfrösådda.. Undrar nu om någon vet hur jag ska göra med dessa, ska de få sitta kvar och växa till sig (i såfall hur länge..) eller ska jag försiktigt försöka få loss dom nu och plantera i krukor och gräva ner på något bra ställe..hmmm undrar just var... Det är ca 50-talet småbebisar...
lyckero
07-08-2005, 22:09
Grattis till småttingarna!
Jag har inte haft den lyckan själv, men har läst att rotsystemet hos roddisar som vuxit i torvblock har ett rotsystem som är mer likt ett träd. Frågan är väl vilket du är mest rädd om roddarna eller torvblocken? Jag skulle tro att det fungerar bra att låta dem stå kvar till våren, men då blir det nog inte så mycket kvar av blocken. Å andra sidan borde det gå ganska bra att plantera om dem nu snart - de borde ha en god chans att etablera sig innan vintern tycker jag.
mvh
Lyckero
Tack för tips, jag kan ju ta de som är störst nu och låta de minsta vara kvar till i vår .. Sen har jag förstått att väntan är minst 4-5 år innan plantan blir som de som säljs vid handelsträdgårdarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.