Tirre
Min hårt tränande sambo vägrar dricka min goda saft, eftersom det är så mycket socker i...

Är det någon därute som sitter på sockersnåla dricka-recept?

Söker recept på måltidsdricka på olika bär.
Har hittat recept med rabarber, citron och lingon här på forumet, men är ute efter något med hallon, svarta vinbär, röda vinbär eller blåbär.
Eller nåt med en blandning av bärsorter.

Har trädgården full med bärbuskar och frysen är stooor och tom... wink.gif

// Tirre
ingmet
Eftersom du verkar ha mycket bär tycker jag du ska göra en omgång gjord på "fusksocker". Köpes i vanliga mataffären i ströform. Läs på förpackningen hur mycket du ska ha - OBS - det ska stå att den fungerar i mat och bak..!!!
netaave
Antingen gör du saften som vanligt men har i bara hälften av sockret, tänk bara på att hållbarheten försämras så du bör nog frysa den.
Eller också gör du saften på fruktos, det är ett naturligt alternativ och man slipper använda sötningsmedel.
Fruktos doseras något mindre än socker, även där kan du naturligtvis minska sötheten. Ex använda 3-4 dl fruktos/liter avrunnen saft.
Fruktossötad saft tas upp snabbare i blodet och är nog rätt bra vid träning.
Tirre
Tack för tipsen!
smile.gif

// Tirre
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon