Undrar så, hur man ska göra med cypresser-som mått lite för bra! Vi har två- som planterades för 6-7 år sedan, då var de inte så stora-men NU! Kan man kapa toppen- d v s i det här fallet minst en meter? Och hur tuktar jag dem vidare?
andreas i uppsala
08-08-2005, 16:10
vilken del av världen bor du i med tanke på att du har cypresser i backen vilken sort är det, pelarcypress, arizona eller kashmircypress?
elle
11-08-2005, 10:44
Skojsar du med mig, nu? Cypressorten har jag ingen aning om! Den finns i detta fall i Sverige. Som jag ser det - är det nog en rätt vanlig sort! MEN- de är nu *fimpade* i toppen med drygt en meter!
Grenarna gav jag till en florist,för kistdekorationer!
Big Gardener
11-08-2005, 15:14
CITAT (elle @ 11-08-2005, 11:44)
MEN- de är nu *fimpade* i toppen med drygt en meter!
Tragiskt. Cypress är inte lämpligt att beskära på det sättet eftersom den inte bryter från gammal ved. En sidogren kommer att ta över toppens funktion vilket kommer att få den att se sned ut.
andreas i uppsala
11-08-2005, 20:10
CITAT (elle @ 11-08-2005, 11:44)
Skojsar du med mig, nu?
Ja det gör jag annars finns det bara 5-6 sorters äkta cypress, som alla är lite mindre härdiga än fejk-cypresserna
elle
12-08-2005, 09:32
Så har man då,begått en dödssynd? Fast å andra sidan är det ju de man lär sig av? Får väl använda min fantasi...och försöka beskära den, så småningom så den blir RAK! Fast det kan kanske vara matchande, med krumm kärring-till ett snett beskuret träd?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.