Full version: Rosenböna
Elvina
Har sått Rosenbönor, utan att jag visste att man kunde äta dom. För det kan man väl? Men hur ska dom se ut när man skördar? Och äter man hela fröskidan eller bara fröna? wink.gif
Jag antar att man inte kan äta dom råa, men hur ska man tilllaga dom? Ungefär som bondböna eller?
Som ni förstår så är jag inte precis expert på bönor.. tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Hela skidorna äter jag, men de ska vara ganska platta så man får inte vänta för länge, sedan strimlar jag dem och fräser upp dem i en stekpanna med olja, vitlök, salt och peppar.
Elvina
Okej.. Kan man ha dem i sallader?
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå det kan du ha, men du måste tillaga bönorna först som de flesta andra bönor innehåller de nämligen ett ämne som orsakar illamående, detta ämne försvinner vid upphettningen.
Gillan
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,08-08-2005, 17:42)
Jodå det kan du ha, men du måste tillaga bönorna först som de flesta andra bönor innehåller de nämligen ett ämne som orsakar illamående, detta ämne försvinner vid upphettningen.

blink.gif Gäller samma sak för ärtor?DE brukar jag skörda och äta råa, kokta eller stekta.och har aldrig fått någon reaktion ohmy.gif wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Nej ärtor kan man äta råa de är inte så nära släkt med bönorna att de också innehåller samma ämne.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon