Full version: Gammal vit Daphne
olublanseflor
Jag har en vit Daphnebuske, som vi alltid kallat vit Pepparbuske. Den har jag haft med mig från mitt hem, och den härstammar säkert från min mormor född 1882. Den är gammal, och den har bara blommor i de översta topparna, och får väldigt mycket mossa på grenarna. Hur sköter jag den för att få den att blomma på hela kvistarna och undvika mossa?
Efter blomningen får jag hölja hela busken med fiberduk, annars kommer hela fågelflockar och äter upp alla bären. Vi försöker ta vara på "ungarna" som kommer upp under busken.
Hälsningar Monica i Båstad
Alpiner i Halmstad
Den daphne Du beskriver blir ofta bara ca. 10 år. Det blir endast blad i grenarnas toppar och sen tynar den bort.
Vi skolar därför självsådda plantor , som väntar på att ersätta de äldre.
Tänk på att bären är giftiga.
M.v.h. Bernt
olublanseflor
Tack Bernt för ditt uttömmande svar. Det stämmer precis som du säger.
I mitt hem, ramlade bären ner, och en mängd småplantor kom upp under busken. Här kalasar fåglarna på de gröna bären, så man får aldrig se de vackert röda eller gula bären. Vi har haft någon ungplanta, men inte varit försiktiga tillräckligt vid omplanteringen. Nu får ta tillvara dem och vara försiktiga.
Hälsningar Monica i Båstad
Alpiner i Halmstad
Du får gärna gräva upp plantor i vår trädgård, om Du får problem vid generationsövergång mellan buskar.
Vi har ca. 10 olika låga daphnearter i odling också.
Förra sommaren, 030702, stack vi 12 skott av 5 olika. Om det var tur eller skicklighet vet vi inte, men nu har vi följande småplantor.
Daphne arbuscula (6st). D. cneorum x arbuscula (7). D. Arbuscula ´Lailen Haines´(6). D. "Franzen". (8). D.cnorum varigerad. (12).
Bild i vårt album: Så sår vi.
Vi har tidigare gjort försök med mindre lyckat resultat. Denna gång hade vi stor del färsk skogsvitmossa i sticklingskrukorna.
M.v.h. Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon