AnnikaH
Jag satte en massa fina fuchsiasticklingar i våras och de har tagit sig fint - fast blivit lite rangliga. Så jag klippte ner dem lite inför semestern (efter första blomningen) för att få mer "buskighet" i plantorna. Och så satte jag in dem en bit i rummet för att de inte skulle bli helt uttorkade när vi var bortresta mitt under värmeböljan (ja, det var några veckor sen...)

Eftersom fuchsiorna har velat ha vatten dagligen ända sen de planterades påpekade jag för blomstervakten att de var ganska känsliga för uttorkning, så hon skulle vattna dem ofta. Vet inte om hon har tolkat det lite fritt och istället vattnat mycket fast inte så ofta - men när vi sen kom hem från semestern så stod krukorna i en halv decimeter vatten sad.gif

En av fuchsiorna hade redan tappat en massa blad och nu har den inte ett enda litet blad kvar. Men det ser ut som om det kommer ett litet ljusgrönt skott längst ner på stammen, så jag behåller den. (Tänker inte ge upp så lätt!)

Flera av de andra har tappat sina blad eller flera av sina blad. Och jorden torkar liksom inte ut. Jag vattnade inte alls på över en vecka när vi kommit hem och ändå var det fuktigt i jorden. Fortfarande, flera veckor senare, känns vissa krukors jord lite blöt och liksom kompakt.

Några fuchsior blommar igen (trots att jorden är konstig) och växer så det knakar biggrin.gif

Vad ska man göra med de andra? Plantera om...? Låta torka ut helt...?
yenny
om du tar ur dom ur krukorna och ställer jordklumpen på tidningspapper så torkar det snabbare. sen kan du plantera i krukorna igen.
netaave
Du kan också stoppa ner några sugrör i jorden, så det kommer luft till rötterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon