En del av mina bondbönor - de med stora bönor nedtill och inget annat än små förtorkade baljor och lite blommor upptill - välte/gick av i slagregnet igår natt. Bönskidorna är stora. En del står rakt ut från stammen, men är fortfarande gröna. Börjar mörkna lite. Andra är fortfarande uppvikta mot stammen. Kan jag skörda dem som står rakt ut nu, eller är det för tidigt?
Jag kan egentligen ingenting om bondbönor - det är första försöket. När skördar man dem lämpligast? Och hur gör jag med skörden? Tacksam för all hjälp! Här gäller det att hinna före sniglarna!
Susanna
08-08-2005, 21:47
Jag brukar titta på hur uppsvällda skidorna är. Är de uppsvälla så pass att man kan se formen av bönorna däri, då skördar jag. Oftast har då baljan börjat mörkna lite svagt. Om man väntar för länge finns alltid risken att bönorna börjar torka. Bönorna kan ju ätas redan som små och omogna så man kan välja rätt fritt när man skördar. Bondbönor tillhör den sortens bönor som ej bör ätas utan att kokas en stund först. Jag vet också att en del använder dem som ex brytbönor, dvs äter hela skidan, men jag tycker bondbönan vinner på att skalas.
Efter skörd tar jag ur bönorna ur skidorna, förväller dem kort i lättsaltat vatten och fryser dem. Sedan använder jag dem i grytor eller sallader. Bondbönor är gott tillsammans med mangold tyckerjag.
Jag har haft två olika sorter i år, Express och Longpod. Jag började skörda för cirka 10 dagar sedan. Express var en mycket bra sort. Den är tidig och levererar många bönor. Longpod är jag inte alls nöjd med, skidorna skulle bli långa och enligt beskrivningen innehålla upp till 9 bönor per skida. Men oftast har det inte varit fler än 4-5.
smulan76
09-08-2005, 20:03
Hejsan. Ett tips.
Den lilla "hatten" på själva bönan pillar jag bort innan jag kokar/förväller. Har alltid hört att den ska bort annars kan det bli besk smak.
Inbillning kanske...
Kram Smulan76
Tack för alla tips! Förväller just nu små fina bönor och tänker nog först prova att wooka dem! Men sen talar min gamla mor lyriskt om bondbönsoppa... någon som har recept? Kanske är i fel avdelning nu... förlåt

Hittade just en länk! På Receptsidan! Så nu fixar jag det!