Full version: Eken i Ö-vik
jegi
Återkommer om min ek...
Som sagt så står den i näringsfattig jord i Öviks skärgård. 40 år är den. Den har väl aldrig mått så där väldigt bra egentligen. Det fanns en ganska kraftig stam på den tidigare men barken sprack upp ordentligt och den lyckades inte valla över.
Sen har det dykt upp marknära skott och en ny stam har bildats. Även nu blir det längsgående sprickor i barken och på ett ställe har den faktiskt klarat av att valla över.
Noteras också att man kan ta bort stora sjok av bark nere vid backen.
Ett flertal toppskott dör varje år (vintern eller våren sannolikt).
Rakt till söder om den står en tall som trivs alldeles utmärkt och har vuxit sig stor. Så stor att den ska bort. Den ger ganska mycket skugga. Möjligen är det därför eken söker sig åt norr?
Jag har gett den näring lite sporadiskt.
Zon 4 är det i området och jag har sett finare ekar inte långt därifrån.

Vad tror ni om detta?

Är det sol- och näringsbrist? Kan den ha drabbats av något annat?
Emotser gärna tips på hur man kan få den att överleva och se lite bättre ut.

Taxus
Det finns ju, trots skador, livskraft i den! Med mer sol när tallen är borta och lite mer näring buskar den nog till sig.
Ekar är ofta lite veliga på magrare mark, där tar de tid på sig. Klimatet är i alla fall fullgott där, så det är inte problemet.
Cilla
Trevligt med din eklivräddarambition!

Det är inte helt lätt att se alla orsaker till ekens problem, men att toppar dör in skulle kunna ha med gödslingen att göra, om den utförs efter midsommar eller innehåller för mycket kväve. Då hinner inte eken avmogna och förbereda sig för vintern.

Ett annat problem är den uppbidningsanordning i blått som stryper runt stammen. Jag skulle satsat som du verkar ha gjort - att räta upp det längsta skottet. Men bandet om stammen måste vara mycket brett, 2 dm i gummi och inte vara snott ett helt varv runt stammen.

Et tredje problem kan vara att markförhållandena är dåliga. Tag ytligt bort grässvålen runt eken ett par tre meter runt stammen, lägg kompost och i vår kogödsel och vattna om det är torrt så kommer eken att svara med större tillväxt. redan nästa sommar

Jag skulle ha låtit småbusket vara kvar. Om det högre ekpartiet inte klarar sig har du då fler att välja på som redan har ett väl etablerat rotsystem. Och vinner det större skottet så kommer de små att tyna bort så småningom.

I övrigt - beskär inte eken. De klarar att beskära sig själva klart bättre än vi människor. Till och med döda grenar vill de ha tid på sig att förbereda sig för att förlora. Just med ek är det så tydligt hur grenkragarna växer i takt med att den döda grenen börjar förmultna - på plats. När grenkragen är som bäst förberedd att kunna sluta kring såret, är den döda grenen färdig att falla. Jag tycker själv att eken är förträfflig på självbeskärning!
jegi
Tack Cilla och Taxus!

Sporadisk gödsling är i det här fallet kanske var tredje år tongue.gif
Jag har nog tänkt på det här repet också. Det ska bytas mot nånting bredare, cykelslang tror jag mig ha hört vara lämpligt. Det kanske var från dig, Cilla.
Dock är det inte något drag i repet idag att tala om.

Bort med grässvål och dit med kodynga får bli nästa års projekt. Problemet är att jag sällan är där mer än nån vecka per år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon