Österfärneboodlaren
Här är bilden på den eländiga laven/mossan. Känns den igen?

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=3...84&uuid=greenie
mulle
Nu läste jag ditt föregående inlägg och måste genast redigera mitt eget!!!

Jag tyckte först att laven liknar den som brukar finnas på krukodlade växter som man köper.
Men jag har aldrig upplevt något elände med den och den övervintrar inte hos mig i zon 2-3.

Men eftersom din gör det och dessutom har blivit ett ogräs är jag nu mycket osäker på om jag har rätt.

Här är en länk till lavar

Mulle
Åsa, mälardalen zon 2
Ser ut som någon typ av levermossa liknande den som ibland finns med i krukorna när man köper perenner (trots att det faktiskt inte får vara levermossa i krukorna när man säljer dem)

Tyvärr är det nog handplockning som gäller, kalka eller gödsla funkar inte mot denna och de medel yrkesodlarna ibland använder får fritidsodlare inte använda. Det enda man kan göra är att ta bort så mycket som möljligt och täcka hela ytan med ex. 1dm sand.
Österfärneboodlaren
Hej Åsa och Mulle!

Tack för svar.

Det här med levermossa och att lägga 1 dm sand uppe på jorden verkar inte kul. Mitt land är ganska stort och fullt med perenner och lökväxter. Vad skulle det innebära om jag täckte allt med 10 cm sand? I så fall återstår endast att plantera om hela landet, eller vad tror ni? Och ifall sporer har hamnat neri jorden när jag grävt och planterat under året. Det känns tungt.

Tror ni levermossan kommit med någon köpblomma som hamnat i landet i sommar, ex krukros eller pelargon?

Hur djupt måste jag handrensa den? Har tagit bort mossan och lite jord varje gång men det kanske inte räcker. Och, hemska tanke, jag har lagt allt i komposten. Tror ni det smittar efter en säsongs nedbrytning i den med tempökning som medföljer? Ingen annanstans har mossan kommit, varken i växthuset eller i grönsakslandet.

Hälsningar Österfärneboodlaren
Gloriana
Urk för levermossa! Jag har fått in det med planteringsjord eller torv. Jag rensar när jag kommer åt men jag slänger det inte i komposten för jag misstänker att det överlever. Jag hade eländet i min förra trädgård och fann ingen annan råd än att skala av den med jämna mellanrum. Det funkar nog med sand eller grus men det bör kanske vara rätt tjockt och då går det inte av den anledningen. Jag har själv sandjord och det verkar inte mossan ha något emot. Denna regniga sommar har också gynnat tillväxten i alla fall hos mig. Upptäckte att jag fått den i en rabatt vilket inte var så kul. Annars har jag den bara i blötbädden och där är väl förhållandena idealiska kan jag tro.....
cecil
Levermossor förökar sig oftast både med sporer och vegetativt (att göra sönder dem på något sätt borde alltså öka spridningen) och kan vara svåra att artbestämma. Det finns flera släkten bållevermossor i Sverige, t.ex. Marchantia, Blasia och Pellia. Okunnig fråga: Gör de någon skada i odlingarna?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon