Sagosessa
Funderar på att köpa mossrosen 'Henri Martin'.
Någon som har erfarenheter av den? smile.gif
kerstin z5-6
Ja , men jag har ett kluvet förhållande till mr >Martin ..
Vissa år fryser han ner så mycket att det inte blir några blommor -andra år är han överdådig -
Du lyckas säkert bättre i din varmare zon
är det färgen du gillar ?o mossan ?
Sagosessa
Hoppas jag lyckas bättre Kerstin, för jag hade tänkt ha honom mot en södervägg, och det vore väldigt trist om han inte blommade. ohmy.gif Borde fungera bra, för det är nog nästan zon 2 i det skyddade läget. Blåser knappt en puff ens, och solen smeker på bra.

Gillar färgen, mossan men framför allt verkar doften vara underbar. wub.gif Har visserligen inte doftat på den (eller ens sett den i verkligenheten), men läser jag om den lockar den mig mycket.

Du som vet - doftar den starkt och gott?

Jag är ute efter en röd, doftande ros som fungerar som klättrare. Doften är jätteviktig. Viktigare än att rosen remonterar.
kerstin z5-6
Titta på , visst doftar Martin -men kan aldrig mäta sig med tex Gruss an Treplitz eller Empereur du Maroc-som dock inte klättrar tex ..men blir höga särkilt i z3
eller Souvenir d´Alphonse Lavallée som är en starkt underbart doftande mörkröd klättrare för din zon
de jag föreslår doftar alla enligt innehavarna/ mej själv eller andra pålitliga näsor smile.gif.. Starkt smile.gif
Sagosessa
Kerstin - vilka rosor wub.gif wub.gif smile.gif smile.gif
Blev alldeles lyckligt hänförd av att se hur rosorna du beskrev ovan ser ut - och hur de verkar dofta! (jag kollade på Rosenposten).

Souveniren verkar väldigt spännande. Vilken färg! Fast det är svårt att "pegga ner" den om den ska växa mot vägg ohmy.gif

Kanske tar jag den istället för Henri Martin. Den blommar ju dessutom hela sommaren, vilket är trevligt.

Vet du - blir den väldigt kal nedtill? Läge att plantera andra växter nedanför?
Kajsa
Satte Henri Martin i våras och insåg under sommaren att den växer fort och blir stor, så jag har flyttat om den nu. Färgen var jag inte helt överens med, men är annars frisk. Blir säkert 2 m hög, och i mellan sverige ska den inte frysa tillbaka en zon 5 ros.
Christer i Falköping
Jag har samma erfarenhet av Henri Martin (jo, till och med jag har haft lite olika rosor Kerstin biggrin.gif ) och det i zon1. Tycker nog att den är lite överreklamerad. Fast visst är den vacker de bra åren.
Christer.
kerstin z5-6
Pluspoäng till Christer ! - laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Min sådda ros från GN är nu 1 dm hög smile.gif
biggrin.gif
Jo det ska visst vara lite storkbensvarning på den Souveniren
Dessutom vet jag att en riktig estet har den smile.gif Så perenner vid foten blir säkert snyggt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon