Torben
Hej!

Efter att ha avverkat ett antal stormarknads (=billiga) sekatörer så funderar jag på att köpa en "riktig" sekatör. Den skall passa för beskärning av rosor, lavendel och liknande lite mindre buskar. Eftersom det är min fru som i huvudsak skall använda den så är det bra om den passar för "mindre händer" och är lätt. Jag har funderat på Felco 6 eller Felco 8.

Finns det någon som har erfarenhet av dessa eller annan lämplig sekatör?
wacko.gif
mulle
Jag har helt övergått till Fiskars ergonomiska sekatörer som finns i olika storlekar.
Med dem kan jag hålla på och knipsa en hel dag utan att få ont i handen.
Mulle
AnitaO
Jag köpte en Gardena. Liten och smidig.
Har också små händer, och tycker det är jobbigt med allt för stora sekatörer.

Susanne i Linköping
Felcos sekatörer har fått många lovord här på forumet, de verkar bra. Andra sekatörer har fått mer varierande omdömen.

Pelikanskär är bättre för träden än fast mothåll.

Och alla sekatörer behöver slipas ibland.
Fenja
Finns bara en som är värd namnet: Felco. Men köp en som är lite dyrare än de allra billigaste. Jag har haft min i över 10 år och bara slipat knivarna någon gång. Det går att köpa nya om det skulle behövas.
Mvh
Fenja
solkatten
Jag har Gardena som jag fick med en tidningsprenumation!!
Anma
Jag hittade en i järn här i källaren när vi flyttade in. Slipade och oljade den och den blev som ny! Den klarar allt från ett grässtrå till smala grenar. Lite för tung, men får inte ont i händerna i allafall så den verkar vara ergonomisk fastän den är gammal. Den lär vara från 50 talet skulle jag tro...
dammkillen
bacho ser rejäla ut
Muguet
Jag har de senaste 10-15 åren använt RP's tre-stegs sekatörer som jag tycker är suveräna för oss lite svagare och utan jättehänder.
Klla in på: http://www.rpdemo.se/trädgård.htm
När bladet blir slitet kan man byta ut det.
Lycka till!
Muguet
*Felix matte*
En Gardena har jag... helnöjd. biggrin.gif
Susanna
Jag har investerat i en Felco i år, efter att ha kört med 20-kronors varianter tidigare. Jag är helnöjd, tycker den är lätt att använda och snitten blir bra.
kristerh
jag tycker oxså att de sekatörerna är bäst som klipper i flera steg, de är bra även för oss med kraft i nypan...
krister
Tirre
Låt frugan prova ut vilken som känns skönast i handen. Alla de "fina" märkena verkar ju bra, så det kanske är viktigast hur den "känns".

Ett gott råd - som jag själv hade behövt... - är att välja en med utbytbart blad.

// Tirre
renate
Jag säger bara:FELCO , har två st. Felco2 och Felco5.Använder mest Felco2.
Pirum
Har en Sandvik/Bahco som extraknäckt som avbitare för elkablar, knipsat av otaliga rådjursben, och misshandlats rätt grovt under mer än 10 års tid. Fortfarande i fint skick, även om jag inte använder den till äppelträd längre. Ingen plast alls på den heller, enda leksaksmaterialet är en gummistopp som dämpar när man klipper smile.gif Kvalitetsmässigt rekommenderar jag alltid Bahco. Har dock inga invändningar alls mot Fiskars heller. Felco äger jag inte själv. Som sagts tidigare i tråden, lägger man ut lite extra så får man nog bra kvalitet, det viktigaste är att de är sköna att använda för den som ska ha den.

Däremot har jag redan lyckats skada den Gardena-sax jag fick ifrån Allt om Trädgård sad.gif Knep av en rejäl äppelgren, och eggen på bladet vek sig en smula sad.gif Inget att bry sig om, ska ändå bara ha den till träd jag inte är rädd om. Kanske slog den emot mothållet för hårt, jag vet inte. Hur som helst, har aldrig varit med om det tidigare vad gäller "märkes"-saxar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon