|
..... säger jag som alltid slarvar med att använda handskar när jag jobbar i trädgården. I helgen höll jag på med mina rosor och en stor rostagg stack mej rakt in i tummen. Jag svor lite, sög på tummen, och brydde mej inte mer om det eftersom inget fastnade. Har kännt mej öm i tummen sedan dess fast det är ju förståeligt, men igår kväll svullnade tummen upp och den är alldeles knallröd och värker som bara tusan. Omöjligt att sova!!! Visade tummen i morse för en läkare som jobbar här hos oss och han skrev omedelbart ut en hästkur penicillin. Det där är inte att leka med sa han - du har fått en kraftig infektion i fingret!!!! Så nu tänker i alla fall jag skärpa mej och FÖRSÖKA använda handskar i fortsättningen /Stina
Aj, aj, det lät inte kul. Vad bra att du fick penicillin-kur så snabbt.
Ja, man ska vara försiktig med jord överhuvudtaget och speciellt då om man har öppna sår eller nedsatt immunförsvar.
Ja, jag kände mej lite löjlig när jag gick till doktorn med en värkande tumme, men han hävdade bestämt att "det där är inte löjligt". I händerna har infektioner en tendens att sprida sig blixtsnabbt....
Det är alldeles riktigt. Förlita dig inte heller helt på att penicilinet (Heracillin?) ska hjälpa. Om det inte viker på ett par dagar bör du visa upp fingret igen.
Om ni reser till ett land som har Boots-butiker, missa då inte att köpa deras lilla tub med desinficerande genomskinlig gele. Man kan ha den i fickan och behöver bara en liten klick som man gnider in i händerna. Ingen sköljning. Perfekt när man reser i tropikerna och om man tvingas använda suspekta toaletter utan vatten och tvål. Och lika perfekt i trädgården om man har skråmor eller blåsor på händerna. (Jag vet en som låg en vinter på grund av sorkfeber så jag har blivit lite försiktig). Mulle
CITAT (jegi @ 09-08-2005, 12:37) Det är alldeles riktigt. Förlita dig inte heller helt på att penicilinet (Heracillin?) ska hjälpa. Om det inte viker på ett par dagar bör du visa upp fingret igen. Precis det jag fick (i största möjliga dos)! /Stina
ninnisky
09-08-2005, 12:56
CITAT (mulle @ 09-08-2005, 12:41) Om ni reser till ett land som har Boots-butiker, missa då inte att köpa deras lilla tub med desinficerande genomskinlig gele. Man kan ha den i fickan och behöver bara en liten klick som man gnider in i händerna. Ingen sköljning. Perfekt när man reser i tropikerna och om man tvingas använda suspekta toaletter utan vatten och tvål. Och lika perfekt i trädgården om man har skråmor eller blåsor på händerna. (Jag vet en som låg en vinter på grund av sorkfeber så jag har blivit lite försiktig). Mulle Undrar om inte Alcogel, som bl a finns på apoteket, är snarliknande Har alltid med den på resor - super till "handtvätt" utan vatten
CITAT (stina @ 09-08-2005, 12:59) CITAT (jegi @ 09-08-2005, 12:37) Det är alldeles riktigt. Förlita dig inte heller helt på att penicilinet (Heracillin?) ska hjälpa. Om det inte viker på ett par dagar bör du visa upp fingret igen. Precis det jag fick (i största möjliga dos)! /Stina tänk på att den slår på magen, så ta tabletterna med mat!!!!
CITAT (stina @ 09-08-2005, 12:32) Ja, jag kände mej lite löjlig när jag gick till doktorn med en värkande tumme, men han hävdade bestämt att "det där är inte löjligt". I händerna har infektioner en tendens att sprida sig blixtsnabbt.... det är inte löjligt jag blev samtidigt med EU-kravallerna här i göteborg, biten av min schäfer i vecket mellan tummen och pekfingret tyckte som du att det var töntigt, och att komma till sjukhuset hundbiten kändes inte kul efter en timma hade infektionen spridit sig med senorna upp till armbågen fick åka in ändå och dom ville LÄGGA IN MEJ men eftersom jag bodde så nära, fick jag åka hem och komma upp fyra ggr om dagen för penicilinsprutor.... fick också reda på att det är händerna som får flest infektioner i sår "små sår och goda vänner ska man inte förakta" heter det ju
Usch då, det lät inte kul alls. Tur att vi har en doktor här på jobbet annars hade jag garanterat aldrig kommit iväg. Tillhör fåntrattarna som tycker att "till doktorn åker man ambulans".... Får väl skärpa mej och inse att jag inte är odödlig!!!
Känner att det inte är bra för magen. Har tagit två tabletter och mår inte bra i magen!!! Ska fortsätta ta dom till maten istället.
/Stina
gör det om du kan, så drick mycket A-fil heracilinet slår även ut dom nyttiga bakterierna, det är därför magen blir kass.
Tack för tipset, ska köpa A-fil på vägen hem från jobbet!!!!
/Stina
kerstin z5-6
09-08-2005, 15:54
Nähä stopp nu ! HERACILLIN ger bäst effekt om läkemedlet tas mellan måltiderna-och INTE med mjölkprodukter om man vill ha en snabb bra effekt. Däremot kan man gärna dricka A fil eller liknande vid måltiderna -och de ska inte tuggas ...har ett skydd så munnens bakterieflora inte ska rubbas.. magkänningar är vanligt och upphör när kuren är slut om inte annat sorry -syster Yster vaknade till ... medan jag ändå är vaken .. alkogel eller liknande vid småsår -ger en marginell men känslomässig effelkt -tvål o rinnande vatten .. jag är lite rädd för alla desinfektionsmedel -starkare o starkare vi börjat få i hemmiljö -snart har vi resistenta bakteriestammar
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-08-2005, 16:54) Nähä stopp nu ! HERACILLIN ger bäst effekt om läkemedlet tas mellan måltiderna-och INTE med mjölkprodukter om man vill ha en snabb bra effekt. OK, då får jag försöka klara av att ta dom mellan måltiderna. Har tagit 3 tabletter nu, ännu ingen förbättring - men ingen försämring heller. Hoppas få sova i natt.... Håller med om att många är hysteriskt rädda för bakterier. Som barn var jag en riktig "skitunge" som levde i stallet och sög på min skitiga tumme LÄNGE!!! Undrar om det är det som hjälpt mej så att jag aldrig någonsin har magsjuka. Har inte haft det sedan 1976 och då var jag 16 år. Min kompis som hade en hysteriskt smutsrädd mamma var jämt sjuk.... "Skitgrisen" Stina
kerstin z5-6
09-08-2005, 20:26
Hihi  dåså Tycker du ska ta en alvedon i kväll, svullnaden trycker på benhinnorna o det gör ont ..
*Felix matte*
09-08-2005, 21:15
Maken har häromdagen avslutat långkur (50 dagar) med Heracillin 500mg ... han blev jättedålig i magen, fick råd av doktorn att dricka 2 -3 glas Hälsofil/dag...det var inte till nån större hjälp...först ett par dagar efter sista tabl började magen bli normal.... förresten så blev han inte ens hjälpt av långtidskuren... har eksem i och vid ytterörat som är svullet.
Usch då, det låter inte hoppingivande!!!! Jag äter 750mg x 3 så vi får se om det hjälper...
Biggan_
10-08-2005, 13:08
Hur är det med tummen idag då?
Jag tycker att det är LITE bättre. Tummen är fortfarande röd och svullen, men jag tycker att området som är jätteömt har minskat lite. Tack för omtanken!!!! /Stina
HippieSpellan
10-08-2005, 14:10
fråga din läkare, de ska ju veta. En del tabletter ska man ta med tex yoghurt, och vissa ska man verkligen inte vara i närheten av, och vissa ska man ta utan mat, vissa före och vissa efter, och vissa med andra tabletter. Man känner sig lite fånig när man frågar "och exakt när ska jag ta det här?" som om man inte klarar av att ta tabletter, men det är bra, bättre det än att slå ut verkningen.
CITAT (HippieSpellan @ 10-08-2005, 15:10) fråga din läkare, de ska ju veta. En del tabletter ska man ta med tex yoghurt, och vissa ska man verkligen inte vara i närheten av, och vissa ska man ta utan mat, vissa före och vissa efter, och vissa med andra tabletter. Man känner sig lite fånig när man frågar "och exakt när ska jag ta det här?" som om man inte klarar av att ta tabletter, men det är bra, bättre det än att slå ut verkningen. INGA MJÖLPRODUKTER till penicilin
På bipacksedeln står det att man helst ska ta den mellan måltiderna för att få bäst effekt, men att man kan ta med med maten om det inte skulle funka. Känner inte av några biverkningar idag, peppar peppar. Annars brukar jag gå illamående igenom alla antibiotikakurer....
drick A-fil
Gör det, men det är inte gott tycker jag.........
nä det är väl inte det. prova med banan i eller lite bär eller socker, så blir det bättre det finns en massa produkter som innehåller acidofilus, men denna är bäst tycker jag
HippieSpellan
10-08-2005, 17:03
CITAT (pejori @ 10-08-2005, 15:16) INGA MJÖLPRODUKTER till penicilin  mjo men alla tabletter är inte penicilin heller=)=) menade tabletter i överlag=)
CITAT (pejori @ 10-08-2005, 15:21) nä det är väl inte det. prova med banan i eller lite bär eller socker, så blir det bättre det finns en massa produkter som innehåller acidofilus, men denna är bäst tycker jag  Jo klarar inte A-fil utan att söta med något - det är ju så SURT!!!
ta A-yougurt i stället då den är inte så sur
Tack för tipset!!!!! Visste inte att det fanns
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|