Govern
Hej alla växt intreserade!

Jag är ny här på forumet så ja hoppas denna fråga ligger i rätt tråd.

Ja har fått upp 2st små apelsinplantor,
dom e nån månad gammla å ungefär lika stora,
ja vattnar ungefär 2ggr i veckan
(Jag brukar vänta till jorden blir torr upptill innan va vattnar)
å dom står i ganska små ler krukor,
den ena ser grön å fin ut men den andra har fått lite gula fläckar.

Så frågan e, hur vet ja om de e över eller under vattning?
eller har de me nått annat å göra?

Emser
Det där ser ut som om bladen har livit brända av solen. Kan bli så om det finns vatten på bladen när solen lyser...Eller om den står i gassande sol! Ställ den lite i skuggan så kommer just den symtomen att försvinna.(förutsatt att jag har rätt...biggrin.gif)
Govern
De e nog som du säger när ja tänker efter, den står vid ett fönster me mycket stark sol nämligen... men nu har ju sommarn tagigt slut, så den får fortsätta stå där den står....
Tack!
pejori
snygg hylla du har laugh.gif laugh.gif
välkommen till forumet smile.gif
Govern
Tackar tackar...
å du hadde många fina växter biggrin.gif
carol
Hej govern!

Jag satte paprikor i våras och väntar med spänning på frukt, men än ser jag inget på gång. Har du satt dina själv och hur länge har du isf väntat? Några tips på skötsel? Fina var de iaf! smile.gif
Govern
Hallå Carol!

Tack för att du gillade Paprikorna smile.gif

Jag platerade köpta frön ganska tidigt på sommaren (typ slutet av April) i ganska små plast krukor,
dom har aldrig blivigt omplanterade.
Fick frukt ganska snabbt faktiskt, efter 2månader ungefär...

De enda tipset ja kan ge e väll att aldrig låta jorden torka ut,
inte ens lite upptill, för då slaknar bladen med det samma.
Kanske beror på att krukorna va så små men....
serx
Kan växter bli brända genom ett fönster?
wolkenkrabber
ja
GoSatta
ett klassiskt misstag är ju att tvätta sina fönster på den tidiga våren och då utsätta sina växter för ett par hundra gånger starkare ljus vilket gör att allt bränns ihjäl.

Finns något klasiskt exempel med en cattleya odlare i sverige som tvättade alla sina fönster på sitt växthus på våren och åkte till finland över helgen och kom hem och hade en större del av sin kompletta cattleya odling ihjälbränd.
serx
ok

fast vi blir ju inte det..hm
GoSatta
sätt dig och sola genom ett fönster så får du se.
serx
varför blir lastbilschaffisar bruna på ena armen och inte i ansiktet rolleyes.gif
GoSatta
för att dom har ett tak? tongue.gif
serx
hihi nääää tongue.gif

fast ok, växter blir brända
carol
CITAT (Govern @ 15-08-2005, 21:34)
Hallå Carol!

Tack för att du gillade Paprikorna smile.gif

Jag platerade köpta frön ganska tidigt på sommaren (typ slutet av April) i ganska små plast krukor,
dom har aldrig blivigt omplanterade.
Fick frukt ganska snabbt faktiskt, efter 2månader ungefär...

De enda tipset ja kan ge e väll att aldrig låta jorden torka ut,
inte ens lite upptill, för då slaknar bladen med det samma.
Kanske beror på att krukorna va så små men....

Ok, så gjorde jag också smile.gif men jag har hittat spinn på de små liven mad.gif och eftersom det är många växter hos mig som har angripits har jag börjat ta det säkra före det osäkra och gör mig av med dom istället för att försöka bekämpa det. Jag hade dessutom lyckats bränna bladen på de små stackarna så de kändes inte så roliga att ha längre. sad.gif Får bli go'a paprikor nästa år istället.
Saiai
CITAT (serx @ 15-08-2005, 23:47)
varför blir lastbilschaffisar bruna på ena armen och inte i ansiktet rolleyes.gif

Kanske för att de har fönstret öppet och armen på fönsterkarmen.... De solstrålar som orsakar solbränna filtreras bort av fönsterglas. Att växter blir brända beror på att det blir för varmt......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon