Full version: vinbärsgelé
Lannhagen
är första gången jag gör detta så jag har några frågor:

när jag kokat bären ska dem stå och självrinna. Kan jag inte få hjälpa till och pressa ur saften, det blir ju så mycket mer då?

Måste jag parraffinera? Varför i såfall? Har det att göra med om locken till burkarna är täta?

Hur parraffinerar man?

Tacksam för svar.....

Mvh
Fredric
Gabi
Hej!
Om man vill kan man hjälpa till och pressa ut saften-jag gör så ibland, när jag inte har så mkt bär. Jag paraffinerar aldrig men använder natriumbensoat som konserverande medel + jag sköljer burkar och lock med detta. Undantag svart vinbärsgele: där använder jag flytande Certo som i sig innehåller allt jag behöver. Sedan måste gelen förvaras svalt och mörkt. Paraffinera är bäst men min gele möglar inte förrän jag öppnar burken dvs har jag väl öppnat en burk måste gelen förbrukas ganska snabbt. alltså hoppar jag paraffinering.

Lycka till!!

Gabi
Tirre
Jag är den otåliga sorten - hjälper alltid till och pressar för att få ut mer saft! tongue.gif

Är dessutom av det latare slaget till min karaktär - har alltså aldrig parrafinerat nånting...

Men eftersom min sylt och gelé hittintills har hållt sig minst 2 år i kylskåpet utan att mögla, så verkar det räcka att bara skölja både burkar och lock mycket noga med natriumbensoatlösning.
Tänk på att sköljlösningen ska vara riktigt varm!
Jag brukar skölja en burk i taget, fylla på sylt/gelé, skölja locket och skruva på.
Värmen från sköljningen och den varma sylten gör ju då också att luften i burken utvidgas och det är då det bildas sådant tryck att locket blir riktigt tätt och "klickar" när du sedan öppnar det.

Lycka till!
// Tirre
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon