Jag läste på en annan tråd om förbättring av lerjord men den blev så lång så jag startar en ny.
Flera lovprisade sin lerjord och sa att det "växer så det knakar" i den.
Men det finns lerjord och LERjord.
Vi har lerjord på vår tomt. På många ställen växer det hyfsat, i synnerhet sådana växter som gillar den jorden. Rosor t ex. Då talar jag om "lerjord" som har normal mörk färg men är lite klibbig och kompakt. Den innehåller också daggmaskar.
Nu har jag börjat gräva upp ett område på andra sidan huset för en ny rabatt, och det visade sig vara en utmaning utan dess like.
När jag tagit bort grässvålen inkl ca 1 dm normal matjord, så hittar jag därunder något som liknar ren keramiklera. Ljus-gul-grå, konsistens som modellera, man kan rulla bollar av den. Och blöt. Dessutom luktar den kloak, fläckvis!! På 2 kvadratmeter har jag kanske träffat på 2 daggmaskar. Inte ens maskarna orkar bearbeta denna jord.
Jag har nog grävt ca 40 cm ner, och för varje spadtag kommer samma gulgrå cementmassa upp.
När den legat uppe ett tag och torkat blir mindre bitar hårda som stenar. Kanske kunde man göra krukor av den!
Vad kan detta bero på? Funderar på om tidigare husägare försökt förbättra lerjorden men använt alltför finkornig sand el dyl.
För att få en ordentlig jord skulle vi behöva en grävskopa som tog bort flera kubikmeter jord och lägga dit ny.
Men just nu orkar jag inte mer utan försöker luckra upp bottnen så gott det går och sedan fylla på med ett rejält lager organiskt material, sedan småsten/grus/sand och barkmull.
Vad tror ni om det? Tacksam för kommentarer från andra som ev har liknande erfarenheter, eller som vet hur man gör.
Hälsn Ulla-Stina i Alingsås (zon3)
PS ni kanske undrar varför jag inte sätter lerälskande växter där. Men jag vill gärna ha ett par träd och/eller blommande buskar vid det staketet, mot grannens tomt, samt kunna sätta en del annat som vill ha väldränerat. De enda rötter som hittills orkat överleva där, förutom gräs, är kirskål.