|
Kakaduan
09-08-2005, 14:04
Har just haft 4 veckors ledigt. En fin vecka i norrland och därefter tre veckors oavbrutet regnande. Då har vi fått följande gjort:
- Rensat ur 3 kärror skräp som körts till tippen och städat i garaget. - Städat pannrummet. - Färdigställt sista (!) rummet i huset - har numera nytt arbets/gästrum. - Monterat in ny bilstereo, ersatt trasiga backspegel med ny, städat bilen. - Sågat upp allt gammalt virke till ved. - Köpt och monterat nya garderober samt rensat bort massor av kläder. - Städat bokhyllorna och inrett nytt kontor.
Inget roligt semesterväder precis, men oj, vad vi fick mycket gjort! På tippen och på IKEA var det proppfullt med folk, så fler än vi verkar ha sysselsatt sig med praktiska saker. Inget ont som inte har något gott med sig. SKÖNT!
Kakaduan
Ingenting! Inte p.g.a dåligt väder iallafall för det har vi knappt haft nåt! Fast vi har gjort litegrann iallafall eftersom man kan ju inte bara sola sig, påta i trädgården eller rusa runt och leka vattenkrig hela sommaren! Jag har bl.a målat ett bord och en piedestal och satt lite glasmosaik på den senare, gubben har sorterat alla viktiga papper och ordnat alla videoband och skrivit ut etiketter till dem m.m. För övrigt har vi mest glassat runt och hälsat på en massa släkt och vänner och tagit emot besök hemma.
har rensat och städat ur mina garderober. det är otroligt vad mycket skit man sparar egentligen gamla kläder som passerat bäst före för länge sedan även källaren blev rensad. det behövdes, när jag bott här i 22 år. gissa om det blev mycket till återvinningen
Varit ledig i 6 veckor och började jobba i måndags.
1:a veckan sol och bad på Cypern Vecka 2-3 pust och flämt i skuggan (jättevarmt) - hela kvällarna gick åt till att vattna. Maken byggde nytt altanräcke och jag hann måla det en gång.. Vecka 4-6 Regn, regn, regn. En kort tur till Gustafs i södra Dalarna. Därefter landet. För regnigt för att måla altanräcket gång 2 (fortfarande ligger kaprifolen som ska sitta på räcket ner i rabaten under). Utökat min rosenrabatt. Rensat ogräs. Klippt bort sönderregnade blommor. Stöttat upp blommor som lagt sig i regnet..... Läst, druckit vin, ätit gott....
Jag har inte haft någon semester under högsommaren men det brukar jag aldrig heller ha. Semestra och resa kan man då vi har kallt i Norden! Vi har varit betydligt mindre på sjön än förr om somrarna och betydligt mera i trädgården. Det har varit alger och bu-väder för strandliv men alldeles perfekt väder för olika arbetskrävande projekt: - Jag har plattlagt två områden, en ny sittgruppsplats och ett område kring komposten och "kökslandsgrovköket". - Jag har anlagt ett helt nytt "rosarium" med olika rosenrabatter och grusgångar mellan dem. - Jag har förstorat parkeringen, grävt bort svål, lagt markduk och grusat . - Jag har förstorat stenterrassen utanför köksdörren, grävt bort svål, lagt markduk och grusat.... (Jag har kärrat grus i sommar så att händerna snart når vristerna....). - Jag har anlagt en jättestor buskagerabatt i dramatiska färger svart, purpur och gult. - Jag har anlagt en sumpmarkshörna för Adrians brutala växter. - Jag har gjort en stor oregano- rabatt kring järnsoffan. - Jag har planterat "begagnade" smultron och jordgubbar som mark-täckare i "bärdistriktet". - Jag har gjort två stora entrérabatter med Pulmonaria vid uthuset - Jag har förstorat och ändrat i andra rabatter, grävt ner buskar, träd och klättrare och flyttat växter hit och dit. - Jag har kärrat och kånkat sten kring de upphöjda rabatterna. Fast allra mest sten har min man kånkat som tillsammans med grannpojkarna har gjort en 80 meter lång rullstensbäck av vårt dräneringsdike...  Massor har blivit gjort och mera lär det hinnas med innan frosten kommer. Jag har satsat stort på att förverkliga drömmar och projekt nu för nästa sommar kommer jag att ha mycket mera att göra på jobbet. Men jag har å andra sidan totalt struntat i orden måste och borde och sysslor som att skrapa och måla trädgårdsmöbler, fönsterlister etc. Och suck så det ser ut i uthusen, snickarboan och i källaren... Gräsklippningen har varit betydligt enklare i sommar med ny maskin och uppsamlare! Inomhus har jag inte lyft ett finger, knappast ens tittat på TV. Ätit så lättlagad utomhusmat som bara är möjligt (mackor och öl....) och ätit på papperstallrikar eller med fingrarna. Jag är ju gräsänka i veckorna så det finns ingen att ta hänsyn till på kvällarna. Ev. gäster har fått finna sig i att flytta vinglasen efter "rumpan i vädret"... Jag ÄLSKAR att hålla på. Och avskyr minusgrader - då går jag nästan i ide... Mulle
Sulawesii
09-08-2005, 17:11
Läst och löst korsord!
netaave
09-08-2005, 18:05
Hälsat på vänner och haft en massa folk här.
Bjäbban
09-08-2005, 19:30
Sommaren –05 kommer jag minas så länge jag lever! Jag kom nämligen upp på hästryggen igen efter 40 längtande år! Tack vare en odla medlem, djingis , som gav mig chansen att få prova på! I dag har jag varit på min 4:de ridtur, denna gång ute i skogen i en hel timma! Ont i baken och i benen, men så in i bomben lycklig i själen…!
CITAT (Bjäbban @ 09-08-2005, 20:30) Sommaren –05 kommer jag minas så länge jag lever! Jag kom nämligen upp på hästryggen igen efter 40 längtande år! Tack vare en odla medlem, djingis , som gav mig chansen att få prova på! I dag har jag varit på min 4:de ridtur, denna gång ute i skogen i en hel timma! Ont i baken och i benen, men så in i bomben lycklig i själen…!  grattis
Hannele
17-09-2007, 18:36
Promenerat, funkar bra för jag har fått sån fin sydväst.
[attachment=7502:5817sydvast5.jpg]
Äsch...jag som trodde det var en ny tråd.
aanderss
17-09-2007, 23:02
jag har jobbat i sommar
Lisbeth zon2
18-09-2007, 09:57
Man har ju inte kunnat klippa gräsmattan eller jobbat lika mycket i trädgården, för det har regnat.
Jobbat, varit i Stockholm tre gånger, parkvandrat i Enköping, varit kattvakt, tatuerat mig, gått på litet konserter och festivaler, lekt turist i egen stad och gått diverse guidade turer. En toppenbra sommar trots regnet!
CITAT (Kathy @ 18-09-2007, 00:02)  Äsch...jag som trodde det var en ny tråd.  Ja jisses vad jag hoppade till när jag såg att jag redan hade svarat!  Tja denna sommar har det varit pissväder, men inte har jag fått nåt gjort för det inte.
CITAT (Kathy @ 18-09-2007, 00:02)  Äsch...jag som trodde det var en ny tråd.  Men så kan du väl inte göra Hannele!  Man kan ju inte blanda in vad man gjorde sommaren 2007 i en tråd om sommaren 2005. *tossa där...*
Hannele
18-09-2007, 13:24
Läser du allt i en tråd som har 440 ellet 162 sidor?? Detta är intressant ämne och ålder spelar ju ingen roll - ens på käringar längre.
vindspel
18-09-2007, 13:25
Tja, här fick det vara vilket väder som hellst för jag hade mycket att göra ändå. Flyttade i våras. En trea med uteplats. Bara flyttningen var hemsk. Innan jag sålde lägenheten fick jag måla (igen) för att den skulle se extra fräch ut. Målade även köksluckorna. Köpte ny kyl och frys, allt packande..... Den nya lägenheten såg ut som kom och hjälp mig och dö, men jag visste den hade potensial. Det var till att måla och en komois hjälpte till med målningen och han tapetserade. Jag fick städa som bara den för min nya lägenhet hade nog inte sett ngt rengöringsmedel i sitt liv  Packa upp allt och diska. Köpa en diskmaskin. Uteplatsen är rymlig men den hade gud glömt. Det var till att börja med att ta upp nästan alla maskrosor och groblad, aj min rygg. På med toppdess och efter några veckor combi stroller. sedan efter ytterligare några veckor toppdress igen.  Det har blivit en fin matta. Ett litet ynkligt land på 30 cm ggr 1,5 m har blivit stort. Grävt bort massor med gräs och gjort nya land. Satt massor med blommor men bara fyra buskar än. Massor med stora krukor med blommor. Köpt hamock och nu ett större bord så an kan sitta fler. Sonen satte jag på att lägga plattor. Det har blivit en liten trådgård nu  Nu ska vårlökarna ner. Oja, jag har med hlälp fått upp vindskydd som jag målat bergsgrå. Innomhus har det borrats och samma vänliga kompis har dragit ut el till min uteplats. Nästa sommar ska det bli mer land att ha blommor i, bredda dem som jag gjort nu och ett nytt. Tänkte också på att ha singel på en del av uteplatsen Jag är nästan färdig innomhus men förråden ser ut som jag vet inte vad, överfyllda. Men man kan inte göra alt på en gång. Förresten så tänkte jag i våras att ändra min singelstatus till parsamhet. Satte in en anons i en sajt på nätet. Hur skulle jag annars ha tid att träffa ngn så mycket som jag hade att göra Tjo ho, jag hittade min kärlek på mindre än en månad. Vill tillägga att jag inte ville ha vem som hellst utan "den rätte", och han fann jag. Villken sommar. Inte att förglömma, jag gick med i odla  Så roligt det har varit. När jag ledbruten kommit in från trädgårdsbestyr och kunnat läsa och skriva i odla. Det var min sommar, jag är nöjd. Nästa sommar blir det fortsättning följer.....
CITAT (Hannele @ 18-09-2007, 14:24)  Läser du allt i en tråd som har 440 ellet 162 sidor?? Detta är intressant ämne och ålder spelar ju ingen roll - ens på käringar längre. Jaa jag läser (nästan) alla långa trådar  men så har jag ju hängt med från början också, så då blir det ju inte att jag läser alla långa i ett svep. Liksom... Och visst kan det vara ett intressant ämne, men tråden handlar ju (från början!) om vad vi gjorde sommaren 2005. Och dom som skriver nu, berättar ju vad dom gjorde sommaren 2007, antar jag iaf.  Eller menar du att din sydväst var från 2005?
Ja, jag tillhör ju den lyckliga skaran som inte tycker att det har varit dåligt väder i sommar. Vi har spelat jättemycket golf (i snitt varannan dag under juni, juli och augusti) och inte har vi fått så många regndroppar på oss. Sen har vi varit ovanligt flitiga i trädgården i sommar också.
Hannele
18-09-2007, 15:54
CITAT (Rossi @ 18-09-2007, 14:59)  Ja, jag tillhör ju den lyckliga skaran som inte tycker att det har varit dåligt väder i sommar. Vi har spelat jättemycket golf (i snitt varannan dag under juni, juli och augusti) och inte har vi fått så många regndroppar på oss. Sen har vi varit ovanligt flitiga i trädgården i sommar också. Håller med dej, om man passat på under uppehåll, har man kunnat göra mycket.
- Byggt växthus
- semestrat i Danmark
- anlagt uteplats med Ölandssten
- planterat körsbärsträd, bambu, vinbärsbuskar, kryddväxter, pioner, rosor, klematis
- äntligen gjort iordning jordhögen som uppkom vid parkeringsbygge för 2 år sedan till rabatt
- hälsat på släkt och vänner
- druckit dansk öl och ätit gott
- semestrat i blekinge
Ok! Sorry att jag la mej i, verkar ju funka alldeles utmärkt.
Hannele
19-09-2007, 09:07
CITAT (aanderss @ 18-09-2007, 00:02)  jag har jobbat i sommar Ingen semester alls??
Biggan_
19-09-2007, 09:11
CITAT (Berith @ 19-09-2007, 06:24)  Ok! Sorry att jag la mej i, verkar ju funka alldeles utmärkt. 
Hannele
24-09-2007, 14:37
CITAT (snigel @ 18-09-2007, 22:24)  - Byggt växthus
- semestrat i Danmark
- anlagt uteplats med Ölandssten
- planterat körsbärsträd, bambu, vinbärsbuskar, kryddväxter, pioner, rosor, klematis
- äntligen gjort iordning jordhögen som uppkom vid parkeringsbygge för 2 år sedan till rabatt
- hälsat på släkt och vänner
- druckit dansk öl och ätit gott
- semestrat i blekinge
Låter som en helt underbar sommar.
Ja, när man ser det nedpräntat så här så var det underbart. Det är konstigt att man inte uppskattar det man gör mer just när det pågår. Man kanske behöver mörkt höstrusk för att göra det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|