På kvällen hördes det underliga dunsanden uppifrån boet. Grunnade på vad det kunde vara men kom inte fram till något. Sent på kvällen när jag lagt mig hördes en kraftig duns. Blev ännu mer undrande men eftersom det var mörkt undersökte jag inte saken.
På morronen upptäckte jag att boet var borta! Dunsen jag hörde måste ha varit när det träffade fönsterblecket. Boet hittade jag inte, det hade förmodligen studsat iväg långt, men nedanför på marken låg en död unge. Fast uppe på bohyllan satt det minst en unge kvar.
Troligen hade boet lossat från underlaget och slutligen åkt över kanten. Ungen/ungarna som inte följt med hade förmodligen krypit ner i springan som bildats. Jaha, men matningen fortsatte.
Fast på måndagen var det ingen större aktivitet. Jag tog en bild på boplatsen men studerade den inte så noga. Nu när jag tittar på den i datorn ser jag att ungen tycks ligga stilla på rygg, troligen död. Helt säker är jag dock inte. Den kan möjligen ha frusit ihjäl men tyckte jag att den ungen som låg på marken hade ordentligt med fjädrar.
Till nästa år skall jag förse bohyllan med kanter så inte detta upprepas för jag tror och hoppas att svalorna kommer tillbaka.