Tesa
Köpte ett par småpåsar med halvaprisetsättare för över en månad sen men har inte hunnit få dem i jorden förrän nu....Blå Kongo och Mandelpotatis...
Nu har jag ju inte riktigt räknat med nån större skörd men förhoppningsvis hinner det bli några små knölar som jag kan ha som sättare till våren...
Vad tror ni..hinns det??
solkatten
Om du har en polytunnel eller liknande så att du håller värmen mer och jämnare så borde det finnas en chans. Fast det beror ju också på vilken zon potatisen växer i.
Susanne i Linköping
För länge sedan läste jag, har jag för mig, om någon som odlade potatis under halm och skördade potatis till jul, så det kanske går. Vilken tid han satte den har jag ingen aning om.

Det handlade alltså inte om det sätt vi brukar läsa om här på forumet (att man lägger potatis på marken där man vill bryta ny odlingsmark, och lägger tjockt med halm på) utan halmen var till för att hålla värmen.
Tesa
Ahhh...bra idé...halm och skit har jag ju gott om...har jag då dessutom nån tunnel så...jo detta ska nog gå...om bara ljuset räcker till
Tack för idéerna.. smile.gif
Pirum
En del odlar "julpotatis" genom att låta potatisen växa under halm, plast, etc, dvs, i nästan totalt mörker om jag fattat saken rätt. Då bildas knölar, men i stort sett inga blast. Knölarna blir väl små, men goda och färska. Jag har ingen aning om hur detta funkar i praktiken dock smile.gif

Däremot, sätter du potatis nu så är det ju rätt varmt i jorden, vilket borde ge en snabb tidig växt, så i början av slutet av september, början av oktober borde du kunna ta upp färskpotatis, men i vilken omfattning vet jag inte, och inte heller hur stora de är. Förutsatt att inte bladmögel eller ohyra slår till, potatisar kan vara lite känsliga nu på sensommaren/hösten.

Jag funderar själv på att försöka sätta potatis från frö (några blomställningar har bildat små frukter), men jag måste nog läsa mer om hur man gör det.

Posta här på odla.nu om hur det går med potatisen, såna här "experiment" är ju intressanta smile.gif
Tesa
Hmmm....vete 17 om det är ett expriment.....snarare bara senfärdighet.. rolleyes.gif men visst kan jag rapportera ändå...
*Felix matte*
Vågar jag haka på och ställa en fråga.. Vi har satt potatis i tre hinkar... bara en av dem blommar ohmy.gif
Nu till frågan... Kan man äta ev potatis som finns i de som inte blommat?
där finns inte ens minsta lilla blomkopp i plantorna.
Tesa
Appselut...det har nog inget med mognad att göra...blomningen är nog bara en tidsindikator....och det skall finnas sorter som inte blommar alls också..
Finns det bara knölar så...käka på!
ingrid fuxwall
Jag har testat, att sätta potatis sent för att äta färsk till jul och det fungerar, men stora blev de inte.
liv
tongue.gif Även jag satte för några år sen potatis vid denna tiden .

de var jättegoda vid jultider . (mandel)

Tala om hur det gick.. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon