Full version: Rådjurskrig?
stina
Om man blandar matolja med cayennepeppar eller tabasco och sprutar på växterna - borde inte det fungera som rådjursavskräckare???
AnnammA
Tabasco testade jag i våras och sprutade på penséerna, och jag tyckte nog att det hjälpte.
stina
Upp till krig!!!!!! har Tvi antignag men det blir dyrt att spruta alla rosor!!! Har för mig att jag läst ett tips om ofärgad skokräm också! Någon som provat??
mulle
Det blir inte så farligt dyrt för dels kan du blanda vatten i tabascon, dels räcker det att spruta det som växer ytterst i ett buskage.
Dessutom tror jag att rådjuren lär sig att undvika de brännande buskarna så du behöver inte spruta så ofta!
En annan metod som funkar rätt så bra (men inte lika bra som tabascon) och som är gratis är att tigga parfymtesters med slattar i från affärerna och bespruta sina ögonstenar med Armani, YsL, Gucci etc.
Mulle
Gillan
Varför provar ni inte att hälla en sträng blodmjöl runt rabatterna.Rådjuren avskyr doften av det.Hos oss fungerar det utmärkt rolleyes.gif
stina
CITAT (Evgeni @ 11-08-2005, 06:19)
Varför provar ni inte att hälla en sträng blodmjöl runt rabatterna.Rådjuren avskyr doften av det.Hos oss fungerar det utmärkt rolleyes.gif

Tror du man kan lägga en sträng i rådjurens ingångar till tomten? Det är en begränsad del av tomtgränsen där dom kan ta sig in.

Ska nog testa både blodmjölsvapnet och tabascokrigföringen!!! Det har varit lugnt i sommar när vi varit på landet, men nu när alla börjar åka hem i veckorna för att jobba är jag rädd att dom kommer.
Gillan
CITAT (stina @ 11-08-2005, 08:49)
CITAT (Evgeni @ 11-08-2005, 06:19)

Tror du man kan lägga en sträng i rådjurens ingångar till tomten? Det är en begränsad del av tomtgränsen där dom kan ta sig in.

Ska nog testa både blodmjölsvapnet och tabascokrigföringen!!! Det har varit lugnt i sommar när vi varit på landet, men nu när alla börjar åka hem i veckorna för att jobba är jag rädd att dom kommer.

Ja, jag tror att du kan sprida en sträng där de kommer in.Ca två till tre gånger per år brukar vi sprida ut det.Beror lite grann på snön.Alltså vår, vinter och höst.Eller rättare sagt ganska snart nu.Om ett par veckor ungefär.Lycka till smile.gif
mulle
Om det finns hundar i närheten ska man akta sig för att sprida blodmjölet på platser där man inte vill att det ska bökas...
Mulle
Gillan
CITAT (mulle @ 11-08-2005, 09:29)
Om det finns hundar i närheten ska man akta sig för att sprida blodmjölet på platser där man inte vill att det ska bökas...
Mulle

ok! Glömde faktiskt bort det eftersom vi inte har hund och bor väldigt
ensligt utan grannar wub.gif
stina
CITAT (Evgeni @ 11-08-2005, 09:42)
Mulle

Vi har hundar i närheten (inga egna) men det är hänsynsfulla grannar som inte låter hundarna springa in på andras tomter, så jag provar!
Gillan
CITAT (stina @ 11-08-2005, 09:56)
CITAT (Evgeni @ 11-08-2005, 09:42)
Mulle

Vi har hundar i närheten (inga egna) men det är hänsynsfulla grannar som inte låter hundarna springa in på andras tomter, så jag provar!

rolleyes.gif OK! och lycka till rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon