Full version: snåljåp
smulan76
En undran.
Syrran min ska döpa sin unge och börjar få panik. De hittar inte någon dopklänning i rätt storlek. (Född i februari ca 70 cm lång alltså ingen liten bit). Nästa problem är ju pengar.
Någon som möjligtvis kan tipsa om vart man kan skaffa en sådan utan att det kostar skjortan (helst Värmlands regionen).
Ni verkar ju vara allvetare på ganska många områden. rolleyes.gif
Kramar Smulan76
Fialotta
CITAT (smulan76 @ 09-08-2005, 20:59)
En undran.
Syrran min ska döpa sin unge och börjar få panik. De hittar inte någon dopklänning i rätt storlek. (Född i februari ca 70 cm lång alltså ingen liten bit). Nästa problem är ju pengar.
Någon som möjligtvis kan tipsa om vart man kan skaffa en sådan utan att det kostar skjortan (helst Värmlands regionen).
Ni verkar ju vara allvetare på ganska många områden. rolleyes.gif
Kramar Smulan76

Sök på blocket.se och skriv in sökordet där...har sett att det sälj några billigt...riktigt fina smile.gif
*Felix matte*
Varför inte hyra dopklänning... tror att till o med en del Församlingar brukar ha såna... annars så kan de höra sig för i olika butiker.
Vet ju inte var de bor ... men leta på nätet så kanske du hittar någon kläduthyrare... 70 cm bör väl inte vara något problem... klänningarna är ju långa och oftast väl tilltagna också i övrigt.

Lycka till!
Alli
Det som brukart vara problemet med dopklänning till ett litet "större" barn är oftast inte längden på klänningen, utan omfånget.

Sonen var en ganska kraftig krabat (han har normaliserats nu biggrin.gif ) så vid dopet vid 2 månaders ålder kunde han inte ha någon av släktens dopklänningar, de var för trånga över bröstet och i ärmarna.

Jag var på tygaffären och köpte mönster till dopklänning, ca 80 kr, tyg, spets och sidanband, ca 200 kr. Det var inte så svårt att sy och det blev jättebra!
Gossen Ruda
Barn behöver inte döpas, dom kan gå med i Svenska kyrkan eller annat samfund när dom blivit större och själva kan välja. Brorsans barn är inte döpta men har namn ändå.
Monica M zon 4
Kan man inte döpa barnet i vanliga finkläder? Måste det vara en dopklänning?
farbror B
CITAT (Monica M zon 4 @ 10-08-2005, 10:46)
Kan man inte döpa barnet i vanliga finkläder? Måste det vara en dopklänning?

Kolla bara så att ni inte använder snålvatten wink.gif
Magdis
CITAT (Gossen Ruda @ 10-08-2005, 10:31)
Brorsans barn är inte döpta men har namn ändå.

Självklart! Dopet har ju ingenting med namn att göra.
smulan76
Hejsan allihopa.
Jag håller med er. Själv döptes jag när det var dags för konfirmation. Då var det jag själv som valde det. Har själv gett förslag på "fin kläder" men det var inte omtyckt. Har nu letat runt lite och det är inte det lättaste. Har lyckats hitta ett ställe som tar 300 för att hyra ut.
Sy själv.. Ska inte utsätta barnet för den skammen är nämligen inte så händig när det gäller sådant.
Vi får se hur det går. Tack för alla förslag.
Kramisar från Smulan76
pejori
kan se framför mej det lilla kyttet i kostym och fluga på dopet. biggrin.gif biggrin.gif
måste inte vara en klänning, när barnet är lite större än nyfödd smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-08-2005, 13:58)
CITAT (Gossen Ruda @ 10-08-2005, 10:31)
Brorsans barn är inte döpta men har namn ändå.

Självklart! Dopet har ju ingenting med namn att göra.

Nej, inte numera. Det var dock annorlunda när kyrkan styrde och ställde. Min pappa sysslade ett tag med släktforskning och läste gamla kyrkböcker. På ett ställe stod det att prästen valde namn åt ett barn som skulle döpas, han tyckte inte att namnet föräldrarna valt passade! Tiderna förändras.
pejori
CITAT (Gossen Ruda @ 10-08-2005, 16:12)
Tiderna förändras.

tack och lov rolleyes.gif
lilla mamma
Finns ett ställe som hyr ut " finkläder" i Kristinehamn.
violina
Kan ni inte hitta ett lucialinne i lagom storlek. Kanske tråckla på lite extra spetsar. Inget som syns på långt håll. Låtsas att gossen kräkte ner dressen och byt om till andra finkläder till dopkaffet.
Klart lite fel årstid att leta efter luciakläder men någon i bekantskapskretsen har väl sparat.
Var nyligen på dop själv och den ärvda dopklänningen var fläckvis gulnad och det hade inte gått att få bort men ingen tänkte på det. Kläderna åkte av direkt efter kyrkan ändå. Lycka till! smile.gif
Magdis
Nej, inte numera. Det var dock annorlunda när kyrkan styrde och ställde. Min pappa sysslade ett tag med släktforskning och läste gamla kyrkböcker. På ett ställe stod det att prästen valde namn åt ett barn som skulle döpas, han tyckte inte att namnet föräldrarna valt passade! Tiderna förändras.

Jaså? Men så var det väl inte överallt, eller? Gubben min säger att det alltid har varit föräldrarna som kommit med namnförslag men att förr hade prästen rätt att vägra nåt namn. Numera är det väl nån annan myndighet som bestämmer vad man får heta och inte, är det skattekontoret kanske?
Reserv
Eller varför inte konvertera till katolisismen? unsure.gif wub.gif Där står föräldrarna för finkläderna, när cermonien börjar så klär prästen helt sonika av barnet finkläderna och klär på den en klänningsliknande sak som katolska kyrkan äger. På så sätt så ikläder man barnet den katolska tron, det är faktiskt fint, lite annorlunda upplägg. rolleyes.gif Eller så kan dom konvertera till ortodoxa tron, där strippar prästen barnet och håller det högt och går sen runt och visar upp det nakna barnet för alla åskådarna. Visserligen så skriker juh barnet i högan sky, kyrkan är svinkall och efter att ha doppats (hela kroppen alltså) så är juh inte lilla barnet varmt direkt. Mycket bestyr med dopet, lycka till och hoppas att det löser sig. rolleyes.gif wub.gif
Jejja
Jag har döpt båda mina barn i dopklänningar som jag lånade från församlingen, helt gratis. De hade t.o.m. flera olika att välja på.
Hannele
Smulan76, hade inte du eller din man en dopklänning (kanske i fel storlek?)?
Det är ju kul, när samma dräkt går i släkt.
Har du frågat kyrkan, kanske de lånar ut?
Magdis
CITAT (Reserv @ 10-08-2005, 18:19)
Eller så kan dom konvertera till ortodoxa tron, där strippar prästen barnet och håller det högt och går sen runt och visar upp det nakna barnet för alla åskådarna.

Finns det ingen variant där prästen strippar och går runt och visar upp sig för alla åskådarna? laugh.gif laugh.gif
Hannele
Eller varför inte konvertera till katolisismen? unsure.gif  :wub:  

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-08-2005, 19:07)
Finns det ingen variant där prästen strippar och går runt och visar upp sig för alla åskådarna?  :lol:  :lol:

Måste alla tråd blir skämt och trams? wacko.gif
Det var en seriös fråga, hur man ska kunna fixa dop med ringa medel.
Reserv
CITAT (Hannele @ 10-08-2005, 19:29)
Eller varför inte konvertera till katolisismen? unsure.gif  wub.gif  

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-08-2005, 19:07)
Finns det ingen variant där prästen strippar och går runt och visar upp sig för alla åskådarna?  laugh.gif  laugh.gif

Hannele, har du ingen humor alls? blink.gif En majoritet av alla här har en störtskön humor och trivs med den. Försök att släppa loss lite istället för att se allt i nattsvart sad.gif Vi har juh gett svar, men man kan väl få skämta lite också? unsure.gif
Hannele
CITAT (Reserv @ 10-08-2005, 19:33)
Hannele, har du ingen humor alls? blink.gif

Ja, mycket, men inte samma som du.
Och jag skämtar inte om allt, inte överallt, speciellt inte med alla. wink.gif
Reserv
CITAT (Hannele @ 10-08-2005, 19:37)
CITAT (Reserv @ 10-08-2005, 19:33)
Hannele, har du ingen humor alls? blink.gif

Ja, mycket, men inte samma som du.
Och jag skämtar inte om allt, inte överallt, speciellt inte med alla. wink.gif

Sicken tur att vi är majoritet då, vi andra som är lite konstiga kan juh få fortsätta ha vårat lilla roliga. rolleyes.gif
Magdis

Nej man måste inte skämta om allt men jag tycker inte det är fel heller. Den där kommentaren kunde jag bara inte hålla tillbaka och som prästfru känner jag att jag har förtur att få skämta om sånt! laugh.gif
Sen har inte alla samma humor men det kan inte hjälpas på ett stort forum som det här.
pejori
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-08-2005, 19:47)
Måste alla tråd blir skämt och trams?  :wacko:

Nej man måste inte skämta om allt men jag tycker inte det är fel heller. Den där kommentaren kunde jag bara inte hålla tillbaka och som prästfru känner jag att jag har förtur att få skämta om sånt! laugh.gif
Sen har inte alla samma humor men det kan inte hjälpas på ett stort forum som det här.

mmm...får sätta mej på händerna när det gäller sångtråden....kommer på massor av makabra likneser biggrin.gif biggrin.gif
Reserv
CITAT (pejori @ 10-08-2005, 19:53)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-08-2005, 19:47)
Måste alla tråd blir skämt och trams?  wacko.gif

mmm...får sätta mej på händerna när det gäller sångtråden....kommer på massor av makabra likneser biggrin.gif biggrin.gif

FY SKÄMS Pejori, inte skratta här......det är en seriös tråd sleep.gif Föresten Hannele, hur kan du säga att jag skämtade och flamsade när jag skrev mitt svar? Mitt svar var högst seriöst, det var ett alternativ, sen om föräldrarna ville konvertera eller inte är juh upp till dom, eller hur? unsure.gif
Magdis
CITAT (pejori @ 10-08-2005, 19:53)

Skriv för 17! Du menar väl tråden med sånger som aldrig skrivits eller vad den hette? Jag skulle gärna vilja höra dessa makabra liknelser! laugh.gif laugh.gif
Gossen Ruda
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-08-2005, 18:09)

Jaså? Men så var det väl inte överallt, eller? Gubben min säger att det alltid har varit föräldrarna som kommit med namnförslag men att förr hade prästen rätt att vägra nåt namn. Numera är det väl nån annan myndighet som bestämmer vad man får heta och inte, är det skattekontoret kanske?

Nej, han såg det bara en gång men han berättade det sen för alla han kände. tongue.gif Kommer inte ihåg namnen nu men prästen sa nej och bestämde sen direkt vilket namnet skulle vara. Tror det var på slutet av 1700-talet eller möjligen början på 1800-talet.

Det är PRV som bestämmer numera, Patent- och registrerings-verket.
smulan76
Hej igen.
Jag trodde inte att jag skulle få sådan respons med detta ämnet.
Tänkte bara berätta att det lilla "kyttet" som Pejori refererar till ser faktiskt ut som en "michelin gubbe". tongue.gif (jag ljuger inte men han är söt ändå).

Violina jag måste tacka för det tipset, varför inte.

Hannele. Jag tror inte att krabaten skulle vara söt i en kort rosa kjol med svarta knappar och en beige tröja med polokrage. biggrin.gif
Killen min är inte döpt och inte heller hans barn.

Det har nu löst sig med klänningen. Det blev en ljusblå.

TACK FÖR ALLA TIPS!!!!
Soliga kramar från Smulan76
Magdis
För gossen Ruda och andra ev. intresserade kan jag berätta att jag nu tagit reda på hur långt fram i tiden det var så att prästen kunde neka ett namn och det var ända fram till 1991!! Sedan tog skatteverket över den saken. Jag blev oerhört förvånad att det var så pass nyligen. Antagligen är det väl inte så vanligt på senare tid att prästen vägrat ett namn men förekommit har det iallafall.
*Felix matte*
Där ser man... trodde faktiskt att sånt försvann senast på fyrtiotalet ohmy.gif
jag är döpt samma dag jag föddes... dopet beställdes faktiskt redan dagen innan eftersom BB hade en dag i veckan då prästen kom tongue.gif
Gossen Ruda
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 12-08-2005, 19:08)
För gossen Ruda och andra ev. intresserade kan jag berätta att jag nu tagit reda på hur långt fram i tiden det var så att prästen kunde neka ett namn och det var ända fram till 1991!! Sedan tog skatteverket över den saken. Jag blev oerhört förvånad att det var så pass nyligen. Antagligen är det väl inte så vanligt på senare tid att prästen vägrat ett namn men förekommit har det iallafall.

Just så ja, tack. Det var 1 juli 1991 som Skatteverket tog över folkbokföringen från församlingarna. Nyttigt att gräva i minnet och på internet. Fast i mitt exempel var det inte bara så att prästen inte accepterade namnet utan även bestämde vilket det skulle bli. sleep.gif
Magdis
Ja det kanske ofta gick till så att om prästen inte godkände namnet så hittade han helt sonika på ett själv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon