|
Vi bor i Sthlms skärgård. För några veckor sen började plötsligt toppen på en av våra björkar dö. När vi tittade omkring såg vi att ett flertal mindre träd dött - ek, oxel, tall, asp, enbuskage, asp mm. En skogskunnig bekant tittade på träden och upptäckte små kvistar längst ner på stammen där rötterna börjar. Ruckade man på kvistarna lossnade dessa och det visade sig att de var instuckna i som borrade hål. I björken satt det dessutom en tallkvist... Vår bekant tror att någon sprutat gift ner i rötterna på våra träd. Kan detta vara något annat än sabotage?? Grannen får bättre sjöutsikt när dessa träd dör men vi vill inte tro att de skulle smyga in på vår tomt och döda våra träd!! Men vad skulle det annars kunna vara?
På de instuckna kvistarna är det som en gulgrön sörja. Vad för gift kan det röra sig om? Vår borrade brunn är precis intill - kan denna påverkas? Björken är dessutom våra barns gungträd - kan giftet finnas i marken? - vårt yngsta barn är i krypåldern och brukar krypa omkring där.
Björken är idag halvdöd - de nedre grenarna lever. Går den att rädda?
Otrevlig historia. Fråga grannen om de sett någon borra i era träd och kolla reaktionen. De flesta är inte bra skådespelare. Det gulgröna kan nog vara ruttet från kvistarna, precis som det blir på stjälkarna i en blomvas efter ett antal dagar. Glyfosat är det nog i borrhålen ifall det finns gift där, i den dosen finns knappast ingen risk för vattnet i brunnen.
Big Gardener
10-08-2005, 07:05
Processen att borra ett hål i en björk och stoppa in en kvist (av samma art!) är annars en metod för att tappa björksav. Men har så även gjorts på andra arter låter det defenitivt som sabotage. Inom mitt arbete stöter jag på liknande fall emellanåt där folk borrar hål i träd och slår in Roundup-pluggar i träd som inte tillhör dem själva för att få havsutsikt.
Det är ett småaktigt beteende som inte bör accepteras av någon oavsett vem som har gjort det och där jag råkar ut för det blir det polisanmält direkt.
Handlar det om Roundup eller annat glyfosatbaserat bekämpningsmedel som har slagits in i träden finns ytterst få möjligheter att rädda trädet, speciellt om det redan har dött i toppen. Glyfosat som slås in i träd binds relativt hårt till växten och kan också överföras via rotkontakter med andra träd. Någon fara för er unge finns inte men att äta jord eller slicka på trädstammar är sällan nyttigt oavsett vad som finns där. Såvida preparatet inte sputats ut över marken eller ned till rötterna är risken relativt liten att det når ned till dricksvattenbrunn.
Oavsett vad som händer med träden är det läge att se till att vem det nu än är som vill få bort träden att denne inte får sin vilja framåt. Polisanmälning bör ske, även om utsikterna är små för att någon utredning görs. Dessutom bör nya träd planteras för att ersätta. Att prata med grannarna är också viktigt.
Egoismen vet inga gränser ibland. Konfrontera dina grannar, du kommer nog aldrig att få "rätt". Men en tröst kan ju vara att de förmodligen kommer att må dåligt om de är skyldiga. Att de vet att alla kommer att känna till historien.
Eller kan du i smyg utkräva en ljuv revansch ungefär som när resturangservitörer spottar i maten innan den bärs in till en snorkig gäst. Endast fantasin sätter gränser för hyssen, hehe...
TACK för svaren. Mycket trist att björken troligen inte går att rädda. Vi har polisanmält det hela och polisen kommer att göra en undersökning men chanserna att åklagaren tar upp det till ett åtal är visst minimala. Hutlöst tycker jag, det innebär ju att man godtar att folk hur som helst förstör andras egendom. Vi ska även göra en anmälan till miljöförvaltningen i kommunen. Grannarna har vi sökt men dom har inte varit hemma.
Grannens hus ligger ganska nära vår tomtgräns så vårt motdrag är att, när vi sågat ner alla döda träden, placera dessa i en rishög framför deras hus (men på vår tomt såklart) och på så vis blockera deras nyvunna sjöutsikt. Så kan dom sitta där och titta på träden dom dödat... Förhoppningsvis får dom sig en tankeställare då. Vi är ju även oroliga för våra övriga träd som ännu lever.
Det var verkligen så LÅGT! Stackare som fått sådana lusiga grannar, om det nu var dem, vilket det tycks som. Asså, herre, så futtigt!! Plantera något riktigt ståtligt nu, tycker jag! Och sätt ut rörelselampor. Usch...vad förbannad jag skulle bli!  Man kan väl PRATA om saker..... Lider med er!
Ja, fy fasen. Det finns folk till allt Beklagar verkligen.
*Felix matte*
12-08-2005, 19:22
Men fy så hemskt... trodde jag inte att det fanns människor som kan ta till sånt Låter bra att ni lägger upp högen så utsikten inte förbättras... inte för att ont med ont ska lönas... men här tycker jag verkligen att det är på sin plats. Hoppas att ni får fram vem som saboterat.
lilla mamma
12-08-2005, 20:04
Nej, nej nej !!!!
Tur att det inte är mig de bor granne med.
Eva i Skåne
12-08-2005, 20:50
FY så tarvligt Vet inte om man ska hoppas på att ni får veta vem som gjort det eller inte  Grannfejder är inte roliga Men jag hade också valt att plantera något högt och snabbväxande för att skymma utsikten även framöver.
Jättefuttigt gjort! Att lägga rishögen för beskådande är en lysande idé! Jag skulle dessutom plantera något snabbväxande och besvärligt mot den grannens tomtgräns: Jätteslide, jättebalsaminer, rosenhallon eller så... Mvh Fenja
wolkenkrabber
12-08-2005, 21:50
CITAT (Fenja @ 12-08-2005, 22:27) Jättefuttigt gjort! Att lägga rishögen för beskådande är en lysande idé! Jag skulle dessutom plantera något snabbväxande och besvärligt mot den grannens tomtgräns: Jätteslide, jättebalsaminer, rosenhallon eller så... Mvh Fenja dela med dig vettjag  annars kan ni ju sattsa på att plantera energiskog vid strandkanten
Gossen Ruda
13-08-2005, 06:41
Verkligen tråkigt. Frågan är om det är grannen som varit framme och om det i så fall går att bevisa. Finns det ingen klart skyldig så kommer det inte att gå till åtal, polisen och domstolarna är redan överhopade så man tar inte upp oklara fall. Man kan ju alltid själv väcka enskilt åtal men risken finns att man får stå för alla kostnader utan att få någon fälld.
Men jag tycker inte ni skall ta ner träden, låt liken stå som påminnelse om brottet. Ta ner dom först när dom nya skymmer utsikten.
Till sist undrar jag bara om träden växt upp sen grannen kom dit eller om dom fanns sen tidigare? Inte för att det på något sätt ursäktar dennes ev brott men det kan ju vara en förklaring.
Låter mest troligt som att Roundup, glyfosat, använts. Trädskadegörelse har blivit vanligare när medlet kom ut i allmänna handeln som så kallade "Ecoplugg", men skadegörelse sker också med medlet i flytande form.
Att tala med grannarna är naturligtvis det viktigaste. Man behöver inte endast tala med den granne man själv tror att det kan vara. Talar man med flera behöver man inte vara ensam om att peka ut någon.
Att man gjort polisanmälan är också bra att grannskapet får reda på, liksom att man fotar och visar flera i omgivningen bilder på hur det gjorts. För den granne som kanske sett något men inte vågat säga det hittills ökar obehaget att vara tyst, och på det sättet kan man få fler vänner än man tror. Man kan också vara aktiv i att fråga grannarna om de sett eller hört något de nätter det kan ha varit aktuellt.
Har man sedan en motpart och vill driva civilrättsprocess finns det många exempel på när trädsabotage beivrats och inte. Numera finns några advokater osm samlat kunskap om vad som behövs för att en sådan process ska lyckas också.
Sedan finns det många trevliga saker man kan göra med döda träd. Man behöver inte ta ned dem, de kan stå kvar på sitt ställe och flera vintrar framåt är de rätt lika sina levande skepnader.
Man kan plantera snabbväxande klätterväxter i dem, som vitblommande bokharabinda, storbladig pipranka, blommande klockranka och rosenböna så att träden blir gröna också på sommaren, om än inte lika högt upp som tidigare. Visserligen blir dessa nära men under 10 meter höga, men det går iallafall snabbt och kan fungera medan man väntar på att t ex kraftigväxande honungsros helenae Hybrida svingar sig upp.
Vill man flytta på de döda trädet kan man ställa dem i hål i backen som majstänger och flytta dem mer eller mindre i upprättstående form, fast närmre grannen då.
Eller så kan du plantera en granhäck mot grannen. En granhäck som du "glömmer" att beskära och som blir så där ruggigt otrevlig som bara gamla granhäckar kan bli.
Egentligen skulle jag inte vilja tro att det finns sådana människor — om det nu är grannen... Men; Mitt hus ligger på en brant tomt, grannen bakom mig har sitt hus "långt nere i dalen" som jag alltså inte ens ser. Men på hans tomtgräns upp mot mig har han en rad med tallar, som jag först var ledsen över att de skuggade stora delar av min tomt, men som jag har lärt mig uppskatta. Inte minst att de gör att jag har betydligt mindre blåsigt på min tomt. Alltnog; när jag flyttade dit föreslog grannen bredvid mig (som alltså har samma förhållande till "sin" granne nedanför) att vi skulle slå kopparspik i tallarna!! När han såg min reaktion skyndade han sig och säga att han skojade, men säker är jag inte. Dessutom: Det har dött ett flertal tallar mellan hans och hans grannes tomt. Vill inte döma någon ohörd men ibland funderar jag. När jag då hör denna hårresande historia. Håller med Cilla om att du skulle nyttja de naturliga stöden som bildas till klätterväxter. Dessutom motverkar du den eventuella effekten någon illasinnad individ har haft. Usch, vad ledsen jag blir!!!
Snigelhatare
26-11-2007, 19:13
Hittade denna gamla tråd. Blev nyfiken. Hur gick det? Hoppas att ni lät stammarna stå kvar och planterade klätterväxter i dem.
Jan af Lisö
27-11-2007, 11:02
Såg dessvärre att signaturen "Meja" har inte varit aktiv mer än dessa två inlägg, som är drygt två år gamla
Jag är också mycket nyfiken hur det hade gått, även om jag har inga träd som förstör grannarnas utsikt.
Hej och tack för all intressanta inlägg!
Två år har gått och de döda träden står kvar. Björken är fortfarande död i toppen men de nedre grenarna levde i somras. Tror ni att det är någon risk att björken ruttnar inifrån och bryts av på mitten - vi vill ju inte att den ramlar ner i huvudet på nån!
Vi konfronterade grannarna. Först pratade vi med mannen i familjen som absolut förstod våra misstankar och tyckte själv att det var naturligt att det skulle vara dom - men han svor på att det inte var han men trodde att det kunde vara hans fru och föreslog att vi skulle prata med henne!! Han berättade att hans fru ofta stod i fönstret och retade sig på våra träd. Vi blev tämligen mållösa.... Nästa dag fick vi tag på frun som hade teorin att övriga grannar gått ihop om detta för att sedan skylla på dom och på så vis få dom att flytta. För oss verkar det inte helt troligt att övriga grannar (som vi umgås mycket med) skulle döda våra träd för att de är sura på några andra grannar... Polisanmälan lades så klart ner.
Grannarna bor kvar men vi ser dom nästan aldrig och så länge inte fler träd mystiskt börjar dö så har vi släppt den här tråkiga historien!
Anna NV Uppsala
29-11-2007, 00:02
Det var en spännande men tråkig historia det här. Jag tycker att förslaget om honungsros inte är så dumt. Förrtjusande, snabbväxande, doftande, kan bli höga jättesnår! Ifall ni ändå skulle vilja plantera något högt och snabbt nånstans...
Meja, om björken: Ja. Björkar som förlorar kraften i toppen har oftast andra allvarliga problem, inte sällan rotproblem, kraftig stambasröta eller annat. Är den glyfosatbehandlad så är den körd ändå, även om det tar några år innan hela trädet dör. Björkens fibrer bryts ned snabbare än många andra trädslag. Be en arborist undersöka den eller fäll direkt om ni vill leva utan risk.
Man kan lämna en högstubbe, dvs så hög stam utan sidogrenar som man tycker passar, och på denna sätta något som klättrar - men "klätterställningen" av en död björkstam håller inte så länge som med andra träd.
NiklasTyreso
12-06-2010, 21:35
CITAT (Meja @ 28-11-2007, 18:36)  inte var han men trodde att det kunde vara hans fru och föreslog att vi skulle prata med henne!! Han berättade att hans fru ofta stod i fönstret och retade sig på våra träd. Vi blev tämligen mållösa.... Nästa dag fick vi tag på frun som hade teorin att övriga grannar gått ihop om detta för att sedan skylla på dom och på så vis få dom att flytta. Vilken story! Bra att ni lät träden stå kvar som ett minne. /Niklas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|