Hejsan
I ett inlägg tidigare sades att tulpaner var ettåriga. När jag läser Odlas erbjudande står det också bara på vissa att de kommer igen år efter år. Jag som trodde att alla tulpaner var perenner! Förra året köpte jag en lila liljetulpan på Odla, mycket vacker och finns i årets erbjudande också - måste jag köpa nya lökar för att få den nästa år?
Undrar Jyppan med mycket lite plats kvar i rabatten
kerstin z5-6
09-08-2005, 20:53
Ja alla tulpaner är ettåriga

men sen beror det på vilken förmåga de har att bilda sidolökar och blomma år från år
Mitt svar gällde kallt klimat
har du inga exempel i närheten får du helt enkelt testa ..

Tulpaner vill ha vatten på våren o solbakas torrt hela sommaren -om de ska vilja göra om det
Christer i Falköping
09-08-2005, 21:54
Många av dagens tulpansorter är så hårt drivna, att de inte orkar sätta ny lök när de blommat. Skulle de klara det, brukar det bara bli blad året efter.
Christer.
Sätt Darwinhybrider, köpte 2 kg för två år sedan och dom kom upp i år igen, stora, höga tulpaner " Blushing Appeldoorn" gul/oranga.
Min granne har darwintulpaner som kommit på samma ställe i 20 år, så stora och granna i rött, men lika stora varje vår.
Andra sorter är svåra få igen, det blir att man köper nya, förutom dom där små vildtulpanerna som blir fler.
Tack för era svar! Jag tolkar dem som att jag skall plantera nya för att vara på den säkra sidan!
Jyppan
Lady Hamilton
10-08-2005, 18:38
Mina Darwin-tulpaner ca 80st kommer varje år och de blir fler för varje år, så vart 3:e år brukar jag "rensa ut" ganska hårt.
Sedan har jag även en "mini sort" Rödluvan- som också kommer varje år men den sprider sig inte lika mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.