farbror B
Ja hörrni!

Vad hör era öron som oftast på radion?
Mina hör gärna program som spanarna, telespånarna, melodikrysset, frank i P3, karlavagnen....

Program jag undviker:
radiosporten (trist å se skiten, ännu sämre å höra..)Taalainmat radio
(lokalradion på finska), politiska debattprogram, sommartoppen (välj en pratare som inte tappar rösten!!)..

Sen undrar jag varför P3, som ju ska vara en fri radiokanal, sänder lika mycket rap/hiphopskit som Mix megapol,Energy och Radio Rix sammanlagt?
Gillar deras program, men minst varannan låt börjar med yo yo..

sämst var en intressant radioberättelse om en stark svensk diplomat i chile på sextiotalet och om hur han räddade hundratals från avrättningar och tortyr, och så körde dom gangstarap som mellanmusik blink.gif blink.gif blink.gif
yenny
TJa... själv är jag ingen stor radio lyssnare... men det händer att jag slår på den då jag sitter på tåget på väg till jobbet.. då blir det den kanalen som för tillfället har bäst mottagning.. oftast nån kanal med trallvänlig pop typ radio sthlm...
Anki på Öland
Har ingen radio annat än i bilen och den är inget bra. Gör som Yenny där, lyssnar på det som har bäst mottagning.
Anki
netaave
Missar aldrig "telespånarna"
"Karlavagnen" lyssnar jag mest på om sommaren av nån underlig anledning
"melodikrysset" löser vi för det mesta
"sommar" om det är någon bra "pratare"
"lokala nyheter" om radion är på, oftast är den inte det.
birgitek
Lyssnar mycket på radio och mest på P1, utom i bilen på morronen då lyssnar jag på Radio Rix och Morgonzoo med Fylking och Co. Dom är bara för roliga, skrattar så jag nästan kör av vägen ibland.
Birgit Ek
Rossi
Enda gången jag lyssnar på radio är i bilen om jag har tröttnat på CD-skivan som sitter i. Då pendlar jag mellan kanalerna och letar bra musik.

Annars tycker jag att radio-sportsändningarna är väldigt trevliga! smile.gif
gammelnalle
Hört talas om P1????

Testa under en vecka.... sen är ni fast.... sleep.gif nej kanske inte, men oj vad där finns program som man inte TRODDE man skulle gilla men är ibland så bra att ... ja testa själva.

ALLT är inte i min smak, men man slipper iallafall sporten och den värsta avarten av "modern musik"......

P2 är inte heller fullt så illa om man vill ha lite ´"ANNAN" musik: här finns allt från Bach till Folkmusik och Jazz.

Var inte rädd för att testa!!!

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

b
pisanggoreng
En hel del P1, men även mycket icke-svenska stationer över internet. Använder mig vanligtvis av spelaren Screamer Radio där det finns en hel del förprogrammerade kanaler, och där man kan lägga in fler själv. Tyvärr kommer man inte längre åt Radio Republik Indonesias sändingar, men det finns en del stationer i Singapore som sänder indonesisk radio också...
Rossi
Kom på att i bilen fastnar jag ofta för danska kanalen Skyradio. Musik och gemytligt småprat mellan låtarna.
farbror B

Ska då vara en skåning för att förstå danska småpratet... biggrin.gif
farbror B
CITAT (gammelnalle @ 10-08-2005, 08:52)
Hört talas om P1????

Testa under en vecka.... sen är ni fast.... sleep.gif nej kanske inte, men oj vad där finns program som man inte TRODDE man skulle gilla men är ibland så bra att ... ja testa själva.

ALLT är inte i min smak, men man slipper iallafall sporten och den värsta avarten av "modern musik"......

P2 är inte heller fullt så illa om man vill ha lite ´"ANNAN" musik: här finns allt från Bach till Folkmusik och Jazz.

Var inte rädd för att testa!!!

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

b

Vetenskapsradion i P1 är inte fy skam!
Och ringP1 har jag vart med i två gånger ... wink.gif
Rossi
CITAT (farbror B @ 10-08-2005, 08:55)

Ska då vara en skåning för att förstå danska småpratet... biggrin.gif

Ja, vi är mångkulturella! laugh.gif

Vi i Skåne har ju både dansk TV och Radio så det är oftast inga problem att följa med i språket. Textad danska är inga problem alls men det talade språket kan ju bjuda på många olika dialekter och vi är mest vana vid Köpenhamns-dialekten. Annars är Bornholms-danskan väldigt enkel och lätt att förstå.
farbror B

Klarar en bra dag av gamla avsnitt av mordkommissionen, eller försvarsadvokaterna i 16:9 format, dvs så stor bild att texten inte får plats riktigt...
kristerh
Lyssnar på lokalradion i mitt fall radio stockholm, på lördag förm är det ring så spelar vi som gäller, skön att lyssna på till frukost.
krister
Kakaduan
Melodikrysset gillar pojkvännen och jag, så radion står och tuggar på P4 på morgnarna för nyheternas skull. Min mor lyssnar mycket på P1.

Gemensamt har vi som hat-objekt Svensktoppen. Man kan slå på radion och höra exakt samma svensktopp som för ett halvår sedan! Ingenting verkar hända där om inte fame factory eller melodifestivalen just avslutats. Då byts någon låt ut. Vi skojar om Björn Skifs "Håll mitt hjärta" och Helen Sjöholms "Du är min man", för de spelas så fort vi sätter på radion.

biggrin.gif

Kakaduan
kristerh
CITAT (Kakaduan @ 10-08-2005, 13:11)
Vi skojar om Björn Skifs "Håll mitt hjärta" och Helen Sjöholms "Du är min man", för de spelas så fort vi sätter på radion.

biggrin.gif

Kakaduan

ja är de inte uttjatade vid det här laget wink.gif kan inte förstå att folk röstar på dessa låtar.
krister
HippieSpellan
Jag är inte heller någon direkt radiolyssnare, förutom ibland på sommaren då man kör till jobbet, och då är det morgonzoo, men jag HATAR gert fylking, kiss och bajshumor är inte riktigt min grej, men roger och titti är bra.
Men det är ett program som jag hörde en gång när jag åkte långfärdsbuss, Kakaofluff och kaffesump på p4 i norrbotten eller så, och det är helt fantastiskt, det är två kvinnor som "träffas på ett cafe" och pratar om ditt och datt, och det var så hysteriskt roligt att de andra resenärerna undrade vad jag höll på med.

Annars tycker jag Lantz är härligt, ganska rart.
Jill-Ulrika
Som trogen P1-lyssnare har jag mina favoriter: Trädgårdsdax med Ulf, var given, förr. Efterföljaren Odla med P1 (har de snott ett vinnande koncept?) har ännu inte hunnit ikapp riktigt tycker jag. Ibland är de lite för forcerade när de pratar( och det "hummas" för mycket, dvs att de säger aha, uhum, Mmm, sja för ofta)

Sommar ligger i topp ibland sommarprogammen. Även ifall vissa sommarpratare inte alltid går hem. Här finns en länk till dem som missat några sommarpratare: Till Sommar
Gillar även samhällsprogram som Kaliber, Gender och Vår grundade mening

Andra bra programserier som jag gillat/gillar är Nördarna och Designer Går man till www.sr.se kan man lyssna på gamla radioprogram.

Ett av de radioprogram i P1 som jag aldrig lyssnar på är Pengar. Det är så tråkigt att t.o.m Land- och sjöväderrapporten framstår som underhållande i jämförelse tongue.gif
carol
Jag lyssnar på p3 hela dagarna på jobbet. Morgonpasset, Popnonstop, Lantz i p3 och Christer är favoriter. Hej domstol fixar jag däremot inte, det är bara för mycket trams. wacko.gif

När vi åker bil lyssnar vi gärna på göteborgs-lokala Lugna favoriter. smile.gif
Björken
Hej!
Lyssnar mycket på radion, ja egentligen nästan jämt,radion är alltid på när jag är hemma likaså i bilen. Lyssnar inte på något speciellt program den är nog mest till som ett sällskap. På dagarna är det Radio Kronoberg som gäller och nu på sommaren när jag håller på med storstädning på den skola jag jobbar så blir det att man lyssnar med ett halvt öra på trevliga radiopratare och deras kontakt med lyssnarna. Jag lystrar alltid till lite extra vid nyhetssändningarna både riks och lokala. Den enda gång jag verkligen lyssnar ordentligt är på natten under mitt tidningskörningspass, då är radion mitt stora sällskap. De flesta nattpratarna år trevliga och avkopplande att lyssna på och jag tänker själv ofta till på deras frågeställningar de slänger ut. Jag är tvärtemot många andra jag gillar att lyssna på sportreferat nästan allt utom möjligtvis fotboll.
pejori
hä är det lugna favoriter och mix megapol som gäller biggrin.gif
aldrig P3. det är en jättelekstuga för förvuxna barn tycker jag. smile.gif
violina
Nu har jag slutat jobba natt men annars hade jag jämt nattradion på i lurarna. Efter tre och senare efterföljaren P4 extra sändes i repris på natten och så tidig morgon i P3. Nu blir det melodikrysset, telespånarna och precis som Rossi blir det dansk radio i bilen. Sommarpratarna har jag sagt flera år att jag ska höra men det glöms bort varenda gång. Karlavagnen klarar jag bara av i små doser. Vissa personer och trådar är intressanta att lyssna på men några är så pinsamma så jag knäpper av radion.
HippieSpellan
CITAT (pejori @ 10-08-2005, 16:01)
hä är det lugna favoriter och mix megapol som gäller biggrin.gif
aldrig P3. det är en jättelekstuga för förvuxna barn tycker jag. smile.gif

hihi det tycker jag med, förutom lantz...
Annlo
Enda programmet jag följer är RIX morronzoo, med Roger, Titti o Gert!
Dom är ju bara för roliga... brukar springa på löpbandet på gymmet vid den tiden men höll på att ramla av i vintras, av ett skrattanfall, när Roger åkte slalom nedför Väggen i Sälen... i direktsändning....laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Alternativt är jag på väg in till skolan och jag brukar undra om mina medtrafikanter tror man är galen som sitter ensam i bilen o skrattar hysteriskt!

Men värst är det nog att sitta på bussen och hålla inne med ett asgarv.....
carol
Jag tycker snarare att Rix megapol är en jättelekstuga för förvuxna barn. ohmy.gif wacko.gif Hysteriska kanaler med mängder av reklam är inget för mig. tongue.gif
zaaritha
Ibland; lyssnar jag på fyran.
Oftast lyssnar jag på countryradion genom TV:n.
Eller låtar fr. 60-70-talet, också genom TV:n.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon