LoLi
Vi bor i Uppsala (zon 3-4) och ska markera tomtgränsen mot våra grannar på norrsidan. Det är smalt mellan våra hus - 9 meter.

Våra grannar vill helst ha vit syrén. Fint tyckte jag först, men har blivit avrådd från det pga av syréns framtida bredd med alla rotskott.

För vår del är det viktigt med något som ger insynskyddd, då vi har stora köksfönster mot grannens hus (de har endast sitt arbetsrum mot oss). Vi föreslog ett staket modell högre, men det är visst helt uteslutet.

Funderingarna har då gått vidare mot någon vintergrön tät häck, och har nu landat på avenbok. En mycket vacker häck, kanske lite svår i våra trakter?.

Mina frågor är:

Vi vill inte vänta 10 år på att häcken ska nå två meter. Är avenboken snabbväxande, hur stora plantor behöver vi köpa?

Hur mycket kostar den. Har hört att de är rätt dyra uppemot 800 kr/planta?
Hur många plantor per meter?

/ Lotta
Big Gardener
Hur snabbt (eller långsamt!) en planta växer beror helt och hållet på plantkvaliteten, etableringsskötsel samt växzonen och mikroklimatet. En väl förberedd plantering, god plantkvalitet av lite större storlek, höstplantering, etbleringsbevattning kommande säsong gör att plantorna växer bra.

Nu är ju avenbok inte vintergrön, men många individer behåller sina vissnade blad och utgör därför ett fungerande insynsskydd.

Ett alternativ, om man inte vill vänta på att den ska växa, kan vara att köpa färdig häck. Det finns ett antal plantskola som saluför detta i många olika sorter, bl.a. måbär, liguster, bok och avenbok. Att köpa uppvuxna plantor är även bra ur härdighetssynpunkt då avenboken är begränsad till zon IV.

Att det skulle kosta 800 kronor per planta vet jag inte var du fått ifrån, men det låter orimligt högt. Köper du direkt från en plantskola får man vara berädd att lägga en större totalsumma, men då kan man säkert styckpriserna ligga på 15 kronor för en 50-80 cm hög planta. Lämpligt avstånd är cirka 40 cm mellan plantorna d.v.s. 3 plantor per 120 cm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon