www.hibiscus-sinensis.com är en bra webbsajt med förnuftiga råd. Jag tror att det var där jag såg rådet att inte vända mer på en hibiskus i knopp mer än 1/8 varv per vecka.
Mina egna fönster vetter österut (strålande morgonsol halv fem på morgonen

) och där verkar de trivas bra. Överlägset törstigast och hungrigast är klonerna av mormors hibiskus, den som kommer från plantskolan har blivit behandlad med tillväxthämmande medel så den är lite känsligare. (

vissa av oss vill faktiskt ha hibiskusar som ser ut som riktiga träd, inte förkrympta puttefnaskar.)
Min lilla hibiskus fick komma med på sommarbete för ungefär en månad sedan (träden fick bli kvar i storstaden) och tappade sådär fyra knoppar innan den hunnit acklimatisera sig igen, vilket tog kanske två veckor.
Näring är viktigt för att hibiskusar ska må bra och sätta många nya knoppar. Proportionerna i den gödning jag har för tillfället är kväve (N) 17, fosfor (P) 4, kalium (K) 25 och det har verkat fungera bra. Om din är relativt nyköpt kanske det finns näring kvar i jorden, men börja fundera på att investera i en flaska med blomgödning. Men som sagt, om din växt ser väldigt kompakt och buskig ut har den kanske fått hormonbehandling för att förbli liten, och i så fall kan det vara bra att hålla igen så den inte får mer än den kan tillgodogöra sig.
Den största omställningen under året för en hibiskusplanta är kanske i oktober när ljuset försvinner från våra breddgrader. När tillväxten avtar sjunker också vatten- och näringsbehovet, så medan det är svårt att vattna ihjäl en hibiskus på sommaren är det betydligt lättare på vintern.
P.S. Mina hibiskusar verkar f.ö. vara lika stora espressofantaster som jag. Brukar då och då blanda kaffesumpen med hett vatten, låta allting svalna, sila från vätskan och hälla den på de av växterna (dvärgkaffet, citrusarna och hibiskusarna) som tycker om att ha det lite surt om fötterna. Kaffesump blandad i jorden har jag också försökt med, men det började mögla direkt och fungerade bara som magnet för sorgmyggslarver.