*MariaKristina*
Jag skulle vilja plantera vildplommon

Där jag växte upp fanns en granne som hade en massa vildplommon. Har för mig att det latinska namnet var Mirabelle. Det var små plommon i olika färg. En färg för respektive planta. Det fanns gula, röda och varianter däremellan och kanske fler. Detta var på 70-talet. De var ganska goda att äta och mycket fina att göra marmelad och kompotter på. Det var inte så syrliga som vanliga plommon och ganska små. Sedan dess har jag inte sett namnet någonstans och undrar nu om någon vet var man får tag i plantor och kanske information om denna buske. Det var ca 4 meter höga buskar som grannen planterat som en häck mot en annan granne. De växte i Dalsjöfors utanför Borås som har zon 5.

Maria
Johan.S

Hej!
Kalla dem gärna Mirabeller i stället för Vildplommon, ty det finns en ganska väl definerad grupp av plommon som heter så.

Citerar här gärna boken: "Hem-konservering" (tryckt på Göteborgs Litografiska Aktiebolag, 1937)

Citat:

Mirabeller
Mirabeller äro en sorts små gula, söta plommon.
De äro särdeles lämpliga till kompott och sylt, och värda den största uppmärksamhet. Värdefulla sorter äro: von Flotows mirabell och Mirabell från Metz: De plockas när de äro mogna, ännu fasta och ej spruckna. För dem gälla samma recept som för plommon, men mirabeller behöva ej skalas till kompott eller sylt.

Mirabeller finns även i detalj beskrivna i Anton Nilssons pomologi "Våra päron-, plommon och körsbärssorter".

Just: "von Flotows mirabell" är för övrigt undertecknad också intresserad av att köpa...

// Johan.
gugge
Vi har gula plommon som tydligen har växt där i över 100 år enl grannen, en hel del av dem som fanns där försvann i samband med att de rensade för 20år sen, vi skulle vilja ha fler av denna och undrar nu hur vi kan föröka dem som finns?!

kanske en självklar fråga men*första året med trädgård* tongue.gif
Ingrid på Västkusten
Ja och inte ens Anton Nilsson hade riktigt ordning på mirabellerna mfl vildplommon ( säger en del).

De finns å få i Tyskland - bl a. Min granne här har en sorts vi´ldplommon som har taggar å lila frukter. Jag är också uppväxt med dem :-) förresten å har snokat runt en held el precis som Du för å hitta plantor- det skojiga är att det fanns en sort hos en granne! Den gula har jag itne - tycker de blå är bättre - blådaggiga - röda.

Här på västkusten kallades de för 'Sperlingar'.

Jag har en del info nånstans - gick via Göteborgs Botan som rek en dam nere i Skåne som hade en del itnressant. Har för mig att jag sett dem till salu på Nätet hos -Trädgårdshuset?

och för dem som vill försöka själv - de sätter rotskott så det är bara å tuta å köra - de sår sig lätt med. Fattigmansplommon - det är ju de sorter som fanns förr och användes också som rotstock med. P ga av sin användbarhet och lätthet att dela med sig var de allmänna.
och godare marmelad FINNS inte!
Mitt påminner en dle om Experimentalfältens Sviskon i utseende.

Hälsningar ifårn Ingrid som nu mest funderar på HUR man kan klämma in FLER träd på en bergig tomt utan jord!
igl
hittade lite info om krikon/mirabeller. tydligen inte så lätt att se skillnad.
allmänt vildplommon finns också, det har jag på tomten, de är gula. krikon eller mirabeller har jag på landet, ska tydligen vara blå, det är de jag har iallafall. bägge förökar sig med rotskott.

http://home.swipnet.se/~w-88844/krikoninfo.htm

mvh
inger
askur
Mirabell är något jag stött under resor på kontinenten (Slovenien, Tyskland, Frankrike) i form av likör eller marmelad. Mycket gott! Men jag har tyvärr aldrig sett trädet eller frukterna naturella. Vad jag kan bedöma från produkterna är de däremot gulröda. Mirabell borde gå att köpa/fixa från dessa länder men härdigheten är ju då oklar.
Ingrid på Västkusten
Härdiga är de men tidigheten ärkanske en annan femma?

Krikon å mirabeller - det är ju frågan ;-) jhan på Botan tyckte att 'allt' egentligen ju är krikon och att särskilja dem i två grupepr inte är riktigt bra - men jag antar det är färg och formrelaterat.....
Johan.S

Har lånat en bok av mitt kommunala bibliotek ("Frukt och Bär" av Åke Truedsson ISBN 91-27-35575-6).
I den fann jag någonting som kanske borde inflikas i den här diskussionen.

Plommon = Prunus domestica
Krikon = Prunus domestica ssp insititia
Mirabeller = Prunus cerasifera

Benämningen "Sviskon" förekommer i bland, enligt: Den virituella floran - Naturhistoriska riksmuseet tycks benämningen vara synonym med "Plommon".

Min fråga:
Som grundstam till plommon brukar anges "Myrobalan (Prunus cerasifera)"... -Tolkar det som att "Myrobalan" antingen är synonymt med Mirabeller, eller ett sortnamn på en Mirabell.
Men tyvär omnämns inte "myrobalan" uttryckligen, så helt säker blir man inte.

Citat ur: Den virituella floran - Naturhistoriska riksmuseet
"Huvudunderarten, plommon (ssp. domestica), är vanligen trädformad och har kala eller gleshåriga kvistar utan tornar, Krikon (ssp. insititia) större och något avlånga frukter som är gula, rödaktiga, gröna eller blåvioletta, med en sten som lätt släpper från fruktköttet. Underarten krikon (ssp. insititia (L.) Bonnier & Layens) har håriga, torniga kvistar och växer ofta som snåriga buskage. Krikon har dessutom mindre frukter än plommon, de är ganska runda och vanligen blåaktiga med en sten som sitter fast i fruktköttet. Hybrider mellan plommon eller krikon och slån (P. spinosa) kan ibland påträffas.
Plommon och krikon kan lätt förväxlas med körsbärsplommon (P. cerasifera), en art som ofta används som grundstam för ympning, men den senare skiljs genom kala tunnare blad med trubbigt sågad kant och något glänsande bladöversida, kala blomskaft och klotrund röd eller gul frukt med sur eller fadd smak
."

// Johan.

Hannele
Tio år vårdade jag ett litet träd i vår sluttning, för det såg vackert ut. Efter tio år blommade det för första gången, det är helt vitt på våren, gôrvackert! Ytterligare något år senare fick vi smaka små röda lite söta plommon. Var rädd om "slyn" i era trädgårdar, vi hittade körsbärsplommon, Prunus cerasifera. (Krikon fick jag av min far.)

Sven Karlsson
Finns frö (Från Julita frö vad de nu heter) att köpa blir 5-6 meter höga men ochså grundstammar som heter körsbörsplommon men jag tycker att de är för höga och låg vinterhärdighet. De klarar sig här vanliga år, har dem på plommon träd. Själv köper jag grundstamme St. Julien Indra II som är härdigare och 4-5 meter hög men som ochså är troligen en krikon sort.Finns yterligare sort som blir 1 meter lägre men med sämre härdighet. Grundstammarna kan köpas från Rögle Plantskola med förbestäldning på hösten , minsta antal 25 st. Frakten gör mindre antal dyrt men beställ i höst hos mig så kan jag beställa flera.

rolleyes.gif
Cilla
Vilken vacker bild Hannele!

Jag har fullt av prunus cerifera och körsbärsplommon och krikon och slån och mirabeller på tomten. Så att sekatören går varm!

Naturligtvis ser jag till att ha några uppvuxna buskage här och var också, men om jag inte höll efter dem skulle de ta över tomten helt.

Nu har rosenmandelns underlag äntligen kommit upp och jag har låtit det ta över. Ska bli spännande att se om jag får frukt på den så småningom. Har läst flera ggr vilket underlaget är, bl a har Briger skrivit det här, men glömmer varje gång och låter underlaget frodas...
eLisa
Aha,

Nu förstår jag mer.

På vårt torp, som vi bara haft förmånen att njuta av i ett år, finns en hel del "sly" som jag tänkt - Det där skall jag rensa bort när jag får tid. Men det har hittills varit annat som varit mer prioriterat.

För ca 2 veckor sedan fick jag så ett ryck och skulle röja och öppna upp tomten lite.

Fick då syn på att ett av träden i sly-dungen bar små gula plommon (mirabeller, har jag nu förstått att det nog är) och aktivteterna avlystes.
Bladen jämfördes och då konstaterades (?) att nog allt sly är rotskott från dessa två/tre fruktbärande "moderträd".

Kan någon av er hjälpa mig med hur jag skall göra för att vårda dessa på bästa sätt. Jag skulle gissa att ingen satt sekatör eller annat verktyg i dem på ett ansenligt antal år... De är vildvuxna, knotiga och lavbehängda, dessutom bar de i år bara ca 5 frukter vardera.

Alltså hur gör jag för att få stora skördar framöver?
Är det de stora träden jag skall jobba med och gllra bort de små, eller satsa på några av skotten och ge upp hoppet om de gamla?
jag har INGEN ANING om hur gamla de är...

Tack, eLisa
Hannele
CITAT (eLisa @ 20-09-2005, 11:33)
Alltså hur gör jag för att få stora skördar framöver?
Är det de stora träden jag skall jobba med och gllra bort de små, eller satsa på några av skotten och ge upp hoppet om de gamla?
jag har INGEN ANING om hur gamla de är...

Kul att vi har fått dej att tänka över ditt "sly". sleep.gif
Svårt att svara enkelt, du ska gå runt och titta. Jag vill alltid ha några stora vackra träd, man kan stamma upp dem för utseendets skull eller kanske kan du skapa plommonlund eller annat vackert. Du behöver inte ha bråttom, gå runt och fundera. De unga träden kommer att ta ca 10 år, innan de blommar ens, så en trädgårdsmästare får ha lite tålamod.
Cilla
Mycket sly på torp och tomter är fina busk- och trädslag och starkare individer än vi någonsin kan köpa i handeln. Ibland är de rotskott och ibland frösådder. Oavsett vilket så brukar de vara mycket starka individer som man antingen kan flytta eller gallra ut så att de blir fina blom- och fruktbärande små träd eller buskar.

Ibland kan man se ovanliga lönnar spira i backarna, ibland får man rönn helt gratis. Stickigt blir det med slån och vildrosor om man bara klipper bort dem. Men låter man dem växa två år till blir det fantastisk blom och fin fruktsättning - förutom tagg och torn.

Begreppet sly har bidragit till att många av oss helt urskillningslöst gått på områden med unga träd och buskar utan att veta vad vi tar bort, vad vi spar och vad som sker när vi gallrar. "Unga träd och buskar" skulle jag önska kunde ersätta ordet sly!
Sommartorparn
Här kan du köpa mirabelle:
mirabelle
Ophelia
Ja här i krokarna finns snår av både små gula, röda och blå plommon. Har ingen aning om vad det är men några är godare, andra är mer fadda i smaken. De sprider sig med vildskott och är väldigt trevliga buskage.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon