Full version: Flytta krollilja?
karjo
Hej!

Jag har några krolliljor som står på icke önskvärda platser... Kan man flytta på dem? När passar det bäst att göra det?
Tack på fröhand!
kristerh
enda sättet att flytta dem är att skicka dem till mig biggrin.gif laugh.gif laugh.gif
krister
yla
fungerar utmärkt att gräva upp löken o flytta
karjo
laugh.gif tongue.gif

KristerH

Jag har flera så visst kan du få en eller ett par!

Om du berättar hemligheterna om hur man ska/får/när göra det! wink.gif
karjo
CITAT (oldwolfie @ 10-08-2005, 15:02)
fungerar utmärkt att gräva upp löken o flytta

Ok! Tackar!
Lady Hamilton
När du grävt upp dem och flyttat dem ska du inte bli orolig om de blir "vissna", nästa år kommer de med "raketfart" smile.gif
Jag har grävt upp o flyttat mina krolliljor både vår sommar och höst med gott resultat.
(till och med de som jag brutit av stjälken på, kommer året där på!
Trodde att det gick att minska beståndet genom att ta bort stjälkarna)
yla
jag tror att man tillomed kan föröka dom genom att bryta sönder löken den e uppbyggd som en massa fjäll men då tar de längre tid för dom att komma igen o blomma menhar du många så e de ju bara att blanda lite
vilken färg har du du kanske tillome har alldeles för många vita då skulle de vara skojj me ett par fjäll eller en lök rolleyes.gif
kerstin z5-6
Minska beståndet ? är du inte klok på en enda fläck hamilton ??? blink.gif blink.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif
Vet du vad krolliljor kostar på växtmarknader??? march iväg o sälj överskottet laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif tongue.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
Kajsa
Man kan inte ha kroll liljor i rabatten, dom tar snart över i min sandiga jord tokväxer dom. Har fått gräva upp och flytta till mer ytterkanter där dom får vara ifred.
Xelma
Mina vita krolliljor blev bara 30 cm höga i år. De står i äppellunden, ganska skuggit, i sandjord. Är det normal höjd för de vita eller vad kan felas dem? Nu kom de knappt över myskmadran bredvid.
karjo
Vad spännande det lät med förökning! Det måste jag prova!
Sen är det ju tyvärr trist att kanske behöva vänta ett tag för att se resultatet... Men det är väl så det är med trädgårdsarbete, man får ha tålamod. sad.gif rolleyes.gif

Finns det vita också!? Det visste inte jag... Var kan man hitta det? Är lite ny på detta wub.gif
jessica zon6
.....Och glöm inte de svarta...... wub.gif
kristerh
CITAT (karjo @ 11-08-2005, 08:57)
Finns det vita också!? Det visste inte jag... Var kan man hitta det? Är lite ny på detta wub.gif

Rosenlust har vita, fast de säljer bara paket med rosa o vita tillsammans wink.gif
krister
kristerh
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-08-2005, 21:33)
Vet du vad krolliljor kostar på växtmarknader??? march iväg o sälj överskottet laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif tongue.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif

Det vet jag som beställt unsure.gif rolleyes.gif wink.gif
krister
kristerh
CITAT (karjo @ 10-08-2005, 15:02)
laugh.gif tongue.gif

KristerH

Jag har flera så visst kan du få en eller ett par!

Om du fortfarande vill bli av med några är jag som sagt intresserad wink.gif
pma mig i såfall, jag kan tom tänka mig att betala för några rolleyes.gif
krister
Lady Hamilton
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-08-2005, 21:33)
Minska beståndet ? är du inte klok på en enda fläck hamilton ??? blink.gif blink.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif

laugh.gif Jag HAR sålt och gett bort! laugh.gif laugh.gif
Men tillslut tycker även mina vänner att det räcker!
Jag har till och med skickat ett helt gäng (ca:1,5 kg)
till en här på odla!
Så Kerstin................jag försöker att behålla mitt förstånd, så gott det går laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
kerstin z5-6
men växtmarknader då ? Du har säkert nåt du suktar efter i växtvärlden ?Som dina krollisar kan betala ?
Eller har ni ont om sådana marknader där du bor ?
Kom till Nordvik nästa år i så fall ...smile.gif
Lady Hamilton
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-08-2005, 10:40)
Kom till Nordvik nästa år i så fall ...smile.gif

ohmy.gif Menar du Nordvik här???? Vid Högakustenbron?
kerstin z5-6
jajjamän ! Stor växtmarknad -trevlig fest efteråt -sköna trädgårdsmänniskor
var du där ? i år? .. själv hann jag inte -Första året jag missat det sad.gifsad.gif
men en snäll kompis köpte en aprikos krolliljahybrid åt mej smile.gif
Lady Hamilton
Förresten hoppas jag att jag nu "har beståndet" under kontroll"

smile.gif Eftersom du kerstin redan i fjol rekommenderade mig att ge bort/sälja istället för döda/kasta så har jag gjort det i år rolleyes.gif

Från tidigt i våras fram till midsommar "rensade jag ut"
Så förhoppningsvis har jag inte några "problem" nästa år smile.gif

För de som jag tagit bort borde rimligtvis inte kunna föröka sig (iallaafall inte hemma hos mig biggrin.gif )
kerstin z5-6
tongue.gif Var inte för säker -kanske ligger några fjäll kvar o trivs de hos dej så har du snart nya smile.gif Vi ses på Nordvik nästa augusti då laugh.gif
Lady Hamilton
ohmy.gif Nästa år MÅSTE jag dit.........
bor ju bara en mil därifrån....
Har aldrig vetat att det är något speciellt med Nordvik........
Att det är en lantbruksskola och att de driver växter som de sedan sålde på våren. Var där för 5 årsedan men då var det inget märkvärdigt..........
Men som sagt var..... smile.gif Nästa år!!!
kerstin z5-6
Ja det är inte Nordvik i sig alltså-Utan Sta s nordliga kretsar -som har sensommarträff där -första helgen i augusti brukar det vara -Alltid intresseanta föreläsare -I fjol Peter Korn -han som gräver med spade 50 meter långa växthus -du vet -smile.gif och har småväxter från himalaya
Föreläsarna har med plantor .. i år var det Hemerocallis , Iris o Liljor från hybridförökare i Estland -suck ..

Lö brukar vara marknad-lö kväll middag -
Klart du ska dit
Sta medlemmar får sälja på växtmarknaden
Lady Hamilton
Hur söker man medlemskap?
kerstin z5-6
Här STA

medlemskap innebär även att du får delta i den årliga frölistan -insamlade fröer från hela norden -mest Sverige förstås -
Mot en mkt billig penning- 60 kr får du välja 20 paket perennafröer -som trädgårdsamatörer samlat in -25 påsar om du själv sänt in frö
Frölistan kommer i dec numret -efterlängtat:)
Tidning förstås ca 1 gång i kvartalet och lokala arr som trädgårdsvandringar i din hemkrets ,kan du tex läsa om där -tex Nordviksträffen och anmäla intresse av att delta i Växtmarknaden
Gå med -du kommer inte att ångra dej smile.gif
Lady Hamilton
tongue.gif Tack så mycket! (Du är en pärla kerstin )
Räkna med mig nästa år! smile.gif
kerstin z5-6
Vi ses på Nordvik smile.gif ps -Säljarna får byta /köpa av varann en timme innan start -jag kommer till ditt stånd då smile.gif Hihi o handlar krolliljor biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
karjo
Kapslarna som blir efter blomningen är ju fulla med frön... Hur ska man göra för att ta tillvara dem?

Om man vill ge bort, hur ska man frakta knölen eller fjällen? Tål de torka?
kerstin z5-6
De är torkkänsliga -man kan packa in dem i våt torv om det tar ett tag att nå ny placering -Gäller både lök o fjäll -Fröna ska vara mogna o torra ,men det tar rätt lång tid att få blommande ex från frö
Xelma
Kan det alltså vara för torrt mina vita står så de inte blir så höga?
lyckero
Här är en galning till som önskar sig krolliljor om någon har ett överskott. Alla färger är välkomna. Försöker nu för andra gången att fröså (i våras alltså) då min man rensade ut de förra smålökarna när han städade växthuset. Den här gången har jag satt dem inomhus och börjar få ångest över att behöva sätta ut dem. Det hjälper tyvärr inte att ha stora förbudsskyltar, då jag även har två hjälpsamma barn som gillar att leka och flytta omkring skyltarna. Maila mig om någon vill bli av med dem! Jag betalar porto och ett inte alltför dyrt pris.
Lyckero
Ulla-Stina2
När vi flyttade till vårt hus fanns ett par taniga stackars rosa krolliljor i en rabatt där de uppenbarligen inte trivdes (för soligt kanske).
Jag flyttade dem (minns tyvärr inte årstiden) till kanten på ett buskage, och där har de frodats och blommat och sakta förökat sig själva så nu är där 4-5 stycken. Jag har inte själv gjort något försök att föröka dem med vare sig sidolökar eller frön men det verkar som om de gör lite själva. Dock förstår jag inte då jag läser om att krolliljan kan breda ut sig till stora sjok. Det går som sagt VÄLDIGT sakta. Men det lär ta 3-4 år från frö till ny blomma. Tror jag ska försöka hjälpa dem med frösådden i höst och pilla ner fröna.
Hälsn Ulla-Stina i Alingsås
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon