karjo
Hej!

Jag undrar lite vems ansvar träd som står nära en tomtgräns är?

Här finns några almar som står på en plats som jag inte vet vilken tomt de tillhör, de kan vara mina. Träden har grenar som slår emot grannens garagetak. Var händer om de faller och skadar byggnaden och de visar sig stå på min tomt fast jag inte vet om om de gör det?

Har också ett träd, någon form av prydnadsträd med fina rosa blommor, som står på min tomt men som riskerar att falla på ett annat garage om Gudrun II skulle komma med full kraft igen... Vad skulle hända i det fallet?

Förstår ni min tankegång? Blev lite krångligt förklarat...

Tackar på förhand!
Gossen Ruda
Om träden står på din tomt är dom dina hur nära tomtgränsen dom än står. Skulle dom blåsa ner och orsaka skada kan du endast ställas till ansvar om du varit försumlig på något sätt. Om trädet är skadat, halvdött eller om några grenar är brutna och riskerar att komma neddansande t.ex. Oskadade och friska träd som ändå blåser ner och orsakar skada får din grannes försäkringsbolag ersätta. Huruvida man få ut nåt på försäkringen för en kraschad grannsämja är en annan sak.
karjo
CITAT (Gossen Ruda @ 10-08-2005, 15:03)
Om träden står på din tomt är dom dina hur nära tomtgränsen dom än står. Skulle dom blåsa ner och orsaka skada kan du endast ställas till ansvar om du varit försumlig på något sätt. Om trädet är skadat, halvdött eller om några grenar är brutna och riskerar att komma neddansande t.ex. Oskadade och friska träd som ändå blåser ner och orsakar skada får din grannes försäkringsbolag ersätta. Huruvida man få ut nåt på försäkringen för en kraschad grannsämja är en annan sak.

Ok, tack!

Jag tolkar det som att om almarna är mina behöver jag inte gå ut och skära av grenarna på dem så länge de inte skadar taket i fråga. Korrekt?

Just nu är de snarare till nytta för grannen, för de håller taket rent från skräp och mossa! tongue.gif
Rossi
Om grannen ber dig att ta bort grenarna och du inte gör det så får han själv lov att ta bort dem om han vill.

Om du är osäker på din tomtgräns så kan du ju be Lantmäteriet komma och mäta ut så att du en gång för alla vet vad som är ditt. Men de är dyra!
Xelma
Vet du ungefär var din tomt slutar brukar där finnas tomtrör som markering. De brukar vara ca 4 cm i diameter och sticka upp en liten bit.

Grannarna kanske vet var gränserna går?
Rossi
CITAT (Xelma @ 10-08-2005, 15:29)
Vet du ungefär var din tomt slutar brukar där finnas tomtrör som markering. De brukar vara ca 4 cm i diameter och sticka upp en liten bit.

Grannarna kanske vet var gränserna går?

Men dem kan vara svåra att hitta. Vi byggde vårt hus för fyra år sedan och är redan av med det ena röret ...... Men de andra tre har jag järnhård koll på! smile.gif
karjo
Ja, det där med gränserna är ju lite svårt... I den änden av tomten är det liksom skog/slänt/åker... Men jag får nog ta och snacka med grannen, tyvärr kommer de nog inte kunna följa med och titta. De är lite gamla och skruttiga om man nu får säga så.
sad.gif

Det ordnar sig nog! Är inte orolig än iaf! tongue.gif Resten av gränserna har jag koll på, man får väl vara nöjd med det så länge... biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon