smemon
Hej!

Häromdagen var jag till min ICA-butik och fick syn på en jättetjusig grönväxt som heter japansk peppar eller Xanthoxylum piperitum på latin. Jag tänkte att jag skulle hitta information om den på nätet och jag hittade massor men känner mig litet osäker ändå. Är det någon som vet något om den? Den kallas visst också för Sechuanpepper, är dock litet osäker på stavningen men något i den stilen var det. Den ser litet bonsailiknande ut och man kan visst forma den efter sina egna önskemål. Om man gnuggar litet försiktigt på bladen så doftar den litet örtigt friskt.

Nu undrar jag om någon vet om det kommer riktiga pepparfrukter på den? Som man kan äta eller om det bara kommer prydnadspeppar?
Det gör i och för sig inte så mycket om det inte gör det för den är fin ändå och pryder sin plats med sin gracila form.

Någon som vet något mer?
carol
Här hittar du det som skrivits tidigare på odla om japanskt pepparträd. Jag hade ett då, men klarade inte av att hålla det vid liv. Kommer inte ihåg varför...hm... huh.gif sleep.gif
smemon
Tack för svar!

Nu har jag litet att läsa om denna planta!
Östh
Har också skaffat ett jättefint "träd" av japansk peppar, vill gärna få fler och har därför tagit toppskott lätt förvedade. Ett har jag direkt satt i planteringsjord med en plastpåse över de övriga har jag satt i vatten. Är det någon som kan ge råd om hur man bäst gör för att få nya små "träd"??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon