Full version: Gurkplantor
Karin M i zon 5-6
Hej!
Ja, som sagt mår de inte bra, såtillvida att de visst ger gurkor, men bladen börjar bli gula/gulprickiga och nästan "mjöliga" på undersidan. Det bildas snart också ett sorts "nät" eller hur jag nu ska beskriva det, också det på undersidan. Att det blir så vet jag för det var likadant förra året. Detta "gugg" kommer senare att nästan "rinna" ut mot bladens spets och bilda trådar ner mot marken. wink.gif Vad kan det vara och finns det hjälp? Egentligen spelar det ingen roll, men det ser "lurkigt" ut vad det lider, och det vore trevligare med fräsch grönska Kan det ha att göra med fuktigheten i växthuset, eller? Har någon råd och recept, måntro?
Tack på förhand!
Karin
Åsa, mälardalen zon 2
Låter som spinnkvalster (pytte, pyttesmå spindeldjur titta med förstoringsglas/lupp) de suger på bladen som blir lite gulaktiga med lite dammigt utseende + som många andra spindeldjur spinner de nät. Gurka brukar ofta drabbas, de trivs där det är vindstilla och lite torrare luft ´+ de går gärna på gurkplantor som inte trivs så bra (gurka vill ha varmt + HÖG luftfuktighet). Tyvärr är spinn svårbekämpade insektsmedel, såpa och liknande funkar inte så bra och det enda medlet som finns får man inte använda på ätliga växter. Spinnkvalster har dvalhonor som kan överleva våran vinter så totalsanering av växthus där detta problem finns är att rekommendera, dvalhonorna kan sitta på lister, gamla krukor, profiler mm..
Katti med torpet
Mina gurkplantor lider ju av samma problem så jag fortsätter därför tråden med ytterligare frågor.
- Skall jag hugga ner gurkorna och slänga ut dem när jag inser att angreppet är för kraftigt för att kunna åtgärdas, eller kan jag låta dem stå kvar för att ge de gurkor de trots allt kan prestera.
- Kan jag lägga angripna delar i komposten (anävnder bara komposten till rabatterna och ev kökslandet)?
- Enda botemedlet mot spinn på gurkor tycks vara rovkvalster. Känns som att det är sent på året att börja med det nu men till våren kanske?
- Hur gör man för att totalsanera ett växthus på bästa sätt? Jag har inga bäddar, bara lösa krukor. Hink med vatten och rengöringsmedel och sedan tvätta alla lister med diskborte, eller? Spola av med högtryckstvätt? Både och? Om rengöringsmedel vad skall men då ta.

Många frågor från en växthusnybörjare som inte vill ha spinn nästa år också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon