Full version: Flytta perenner
Alli
Har en stor perennrabatt i en slänt i den nyinköpta trädgården. Tyvärr inehåller den en massa oönskade växter (kvickrot, små granar, alldeles för många ormbunkar, osv.) samt en massa felplacerade önskade växter (hög framför låg ex). Har alltså ett massivt arbete framför mig...

Nu till själva frågan: är det läge att börja gräva och möblera redan nu i höst (och i sådana fall när) eller ska jag vänta till våren??? unsure.gif
Gåsis
Man säger generellt att höstblommande perenner grävs upp på våren och vårblommande på hösten. Men jag tycker det är svårt på våren för somliga perenner blommar redan medans andra inte kommit upp ens. Så jag brukar faktiskt vara så oproffsig att jag gräver när jag har tid och lust. Kanske dock inte mitt i sommaren om det är torrt. Det kan väl bli nån liten formsvacka i rabatten om man gör som jag men visst går det smile.gif

/Åsa
Alli
Tack!

En liten formsvacka ska vi nog klara av. Eftersom jag inte satt några av växterna själv så har jag inte direkt några djupare känslor för dem än blink.gif men visst skulle det vara trevligt om de flesta överlevde, det är ju inte direkt billigt med nya ohmy.gif Några är faktiskt riktigt fina.

Ska leta fram spaden vilken dag som helst!
mulle
Jag brukar flytta respektlöst när jag känner för det. Med en rejäl jordkocka och mycket vatten lyckas det alltid!
Mulle
Alli
Låter bra! Då är det bara att hämta spaden! Fast jag måste göra en större investering i jord till de stackarna först.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon