Full version: Köpa träd
aragon
Hej,
vi undrar om någon kan tipsa om vart man kan köpa trädplantor (t ex kastanjträd, valnötsträd, japansk mangolia)? Helst i närheten av Stockholm eller om ni har någon bra sida ni kan rekommendera...

Vi har en underbar tomt som ska göras i ordning men tyvärr (för oss!) så är det enbart barrträd...på den.

Vänliga hälsningar

Daniel & Marielle
Smidö, Upplands-bro
kristerh
jag skulle kunna rekommendera en tripp till Zetas i segeltorp, vid kungens kurva, de har ett enormt utbud av både vanliga o ovanliga sorter.
krister
stina
Om du åker dit - se till att ha flera timmar på dig. Man drunknar i drömmar och tiden rusar iväg. Mysigt fik har dom också!!! Jag var där i helgen i 3 timmar.... Kommer ihåg att dom hade massor av olika magnoliasorter bla!!
aragon
rolleyes.gif
Tack vänligen för tipset!

Tar en tripp dit i helgen. Om vädrets makter tillåter det....
Håller med om tiden. Vi har tidigare besökt Åsby Trädgård utanför Hallstahammar och det är märkligt hur tiden rusar iväg! Men trevligt är det! Och ibland dyrt...

Kan tillägga att vi i höstas köpte en strandtomt (Mälaren) på 2600 kvm
som ingen lagt ner någon tid på. Det fanns inte ens en gräsmatta att skryta med... Alldeles för många granar och tallar som stod packade och därmed var många av dem i dålig skick. Har nu tagit bort större delen av dem (behållit en del stora och vackra tallar) och håller på och fyller med fyllnadsmassor. Har även hunnit lägga en jätte fin stenmur längst en tomtgränsen. Sten har vi så att det räcker och blir över!!

Hur som helst, i framtiden vill vi ha stora vackra lövträd och därav min fråga.

Mvh

Daniel
Åsa, mälardalen zon 2
Gustavshill i Färentuna är också en trevlig handelsträdgård i stockholmstrakten + slottsträdgården ullriksdal etc.

Fast varför gå över ån efter vatten, jag brukar snacka med någon i personalen på Lillsjöns plantskola i Bålsta som ligger runt 20 min bilfärd från Smidö, de har inte så stort utbud hemma och det kan ofta vara rörigt i butiken men de har bra priser och de har varit hjälpsamma när jag har velat beställa växter (många butiker tar hem växter på beställning, växtvaruhusen brukar dock inte ha denna service). Jag har dock mest beställt ganska vanliga växter. (Roffe en äldre man som äger butiken ska kunna var lite knepig han har ofta inte så bra tålamod har jag förstått av en del, han brukar dock vara trevlig mot mig men jag har haft praktik där så de vet ju vem jag är, så prata gärna med Sickan hans fru eller någon annan i butiken)

+Ni kan fylla praktiskt taget hela trädgården för en minimal summa sön 9 okt då Säbyholms naturbruksgymnasium har höstmarknad då säljs träd, buskar, perenner, grönsaker mm. som eleverna på trädgårdsutbildningarna har producerat. Du har ju faktiskt nästan gångavstånd till skolan. (det finns även andra aktiviteter på höstmarknaden det brukar vara hundutställningar, agility mm)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon