|
lisselbo
10-08-2005, 18:40
Beställde lite lökar från odla, men den som har börjat blomma ser inte ut som på bilden. Vet någon vad den heter? Så här ser min ut:  Och så här ser bilden ut som följde med:  Lite skillnad på färg
CITAT (lisselbo @ 10-08-2005, 19:40) Beställde lite lökar från odla, men den som har börjat blomma ser inte ut som på bilden. Vet någon vad den heter? Så här ser min ut:  Och så här ser bilden ut som följde med:  Lite skillnad på färg  Planterade lila liljelökar från Odla som skulle passa så bra tillsammans med Dockkragen (som var pyttesmå plantor från frö, men som växte till sig...) Men allt blir inte som man tänkt sig... Så här såg även mina liljor ut när dom slog ut:  Här ser man de outslagna liljorna tillsammans med den lila Dockkragen!  Satt just och skulle mejla till Odla när jag fick se ditt, lissebo´s inlägg. Någonting har blivit riktigt fel med lökarna från Odla! Ska bli intressant att se vad dom skriver för svar.
pisanggoreng
10-08-2005, 19:39
Mina rosa liljor från Odla blev röda istället.....
Eva i Skåne
10-08-2005, 20:56
Hmmm. Har samma erfarenhet med mina två dagliljor som jag köpte i våras. Har en vit-lila rabatt och i början av veckan slog första knoppen ut på det som jag trodde var en vit lilja, men jag skulle vilja beskriva färgen som mörkrosa. Idag slog nästa lilja ut. Jag har skrivit att den skulle vara röd/lila, men den är gul och röd. Önskar att bilderna från erbjudandet fanns kvar så jag kunde kolla om det är jag som är förvirrad och minns fel...  Dagliljorna såldes bland perenner och där fanns inga bilder med på förpackningarna, bara en plastpåse med namn.
 Gissar på denna en Gullbandslilja, färgerna skiljer lite mellan sorterna men den är vit som bottenfärg, ett gult band, och stänk av rosa olika starkt. Bildar smålökar på stammen med tiden, doftar starkt. Orientlilja , blommar sent i aug. Lökarna går ut ibland, fryser bort tror jag. Försiktigt med gödsel och god dränering, sandig jord är bäst. Köpte också den lila Aruba tror jag den hette, men fick inga blommor den växte bara på. Ibland får man tåla sig ett par år.
Kanske är det lite "barnsjukdomar" ännu i hanteringen på den nya handelsträdgården, jag fick också fel lilja i somras. Jag fick ett snabbt svar på mitt påpekande om det och beloppet tillgodo och med det är jag nöjd! Mvh Fenja
kristerh
11-08-2005, 08:57
även den bästa kan göra fel krister
Lady Hamilton
11-08-2005, 09:23
 Men jag hoppas att de lökar som jag nu beställt stämmer med beskrivningen. (vår lökar)
lisselbo
11-08-2005, 16:59
Den andra löken från samma påse har slagit ut idag, inte riktigt rätt färg det heller  Har mejlat odla om detta problem, väntar på svar
CITAT (bikiv @ 10-08-2005, 20:21) Satt just och skulle mejla till Odla när jag fick se ditt, lissebo´s inlägg. Någonting har blivit riktigt fel med lökarna från Odla! Ska bli intressant att se vad dom skriver för svar. :blink: Svar idag från Odla: "... Uppenbarligen har de lyckats packa fel sort i förpackningen. Hur det har gått till vet jag inte men jag ska kolla med vår leverantör och bifogar din bild..." Återkommer!!! Lissebo: Den här liljan tycker jag var finare än "våra" Gullbrandsliljor (???) Önskar att jag fått den istället! Men min andra lilja från samma påse har inte slagit ut än... hoppas att den blir som din (om den inte är den lila som jag beställde!)
lisselbo
11-08-2005, 18:29
Jo, jag tycker att båda är fina men man blev ju lite snopen när man förväntade sig en annan färg.
Göran Carlsson, Odla.nu
12-08-2005, 07:05
Jag kan se att flera fått fel färg på sina Aruba-liljor och jag ska kolla med levrerantören varför det har blivit så. Att de har packat vissa liljor fel är uppenbart men jag ska se om vi kan få en förklaring till varför det blivit så. Lökarna hanteras flera gånger från odlare till förpackning så någonstans måste det blivit fel.
Perennerna från i våras kommer från flera olika leverantörer, dock inte samma som levererar höst- och vårlökarna. Det kan naturligtvis bli samma fel där eftersom växterna hanteras flera gånger. För det mesta är sorterna rätt men tyvärr kan man inte se det förrän de börjar blomma.
Eftersom alla växter hanteras flera gånger från uppgrävning till sortering, delning, tvättning, packning, ettikettering m.m. så kan det bli fel med märkning av lådor som leder till att någon låda packeteras fel. Nuförtiden är de mycket nogranna med märkningen men tyvärr kan det ändå bli fel någon gång.
Jag är tacksam om ni hör av er till oss om det händer så vi kan reda ut vad som blivit fel och försöka undvika liknande fel i framtiden.
Göran Carlsson, Odla.nu
12-08-2005, 07:13
CITAT (Eva i Skåne @ 10-08-2005, 21:56) Hmmm. Har samma erfarenhet med mina två dagliljor som jag köpte i våras.
Har en vit-lila rabatt och i början av veckan slog första knoppen ut på det som jag trodde var en vit lilja, men jag skulle vilja beskriva färgen som mörkrosa. Idag slog nästa lilja ut. Jag har skrivit att den skulle vara röd/lila, men den är gul och röd.
Önskar att bilderna från erbjudandet fanns kvar så jag kunde kolla om det är jag som är förvirrad och minns fel... ;) Dagliljorna såldes bland perenner och där fanns inga bilder med på förpackningarna, bara en plastpåse med namn. Perennerna från i våras hittar du här: http://shop.odla.nu/3/webshop/perenner-05.htmlBerätta gärna vilka sorter som inte stämmer. Företaget som leveranterar dagliljorna brukar vara väldigt pålitligt men de kan naturligtivs också göra fel. Ingen annan har dock hört av sig angående dagliljorna men fler kommer säkert göra det om inte färgerna stämmer. Vår målsättning är att alltid leverera rätt sort och bra kvalité men eftersom det är levande växter vi har att göra med kan det ändå bli fel ibland.
Jag vill bara inflika att jag gjorde en stor beställning från Odla i våras, alla plantor har mer än motsvarat förväntningarna. Så även om någon tydligen har haft otur är det absolut ingen regel att man får fel! Mulle
onlyirishbiddy
15-08-2005, 10:59
Hej! Jag fick oxå fel daglilja - beställde 3 olika, av de som var mer lila/rosa, men den ena är alldeles knallorange! Det här var perenner som jag fick våren 2004. Jag får gräva fram i gamla papper och se vad jag beställde och vad jag fick.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|