Elanah
I år prövade jag att sätta gul lök på balkongen i en stor låda. Det ville sig inte alls, blasten förvann och lökarna växte inte en mm. Nu undrar jag om jag måste kassera jorden de var i el kan jag använda den till andra krukor?

Ngn som har ngn fundering över varför det inte ville sig?
Susanna
Vet egentligen inte om jag kan svara på någon av dina frågor, men jag har också haft problem med den gula löken i år. Jag odlar på friland och brukar få en bra skörd av stora lökar, men i år var det säkert 25% som det inte blev något av. Jag har gissat på för hård jord och dålig vattning men vet inte om det stämmer. Kanske har det varit för kallt?
Elanah
Ingen som vet??
littlegem
Det kan finnas många skäl till varför lök misslyckas.

Om det är för mycket vatten ruttnar den lätt bort. Har du vattnat flitigt eller haft det regnigt kan det vara förklaringen. Det finns vissa mögelsorter som angriper lök.

Du kan nog lugnt använda den jorden till icke-lökväxter (t.ex. Amaryllis), speciellt om du planterar om vuxna plantor. Det är känsligare med groddplantor.

Fast jag skulle aldrig plantera om i använd jord, den åker ut i komposten för allmän förbättring.
Elanah
Thank U. Det är så svårt med kompost i vårt bostads område, så går det att återanvända så får det bli så smile.gif
Rossi
Jag hade kasserat jorden. Det kan ju hända att lökarna har fått någon svampsjukdom och den finns då i jorden.

Själva har vi alltid gul lök på friland och årets skörd skiljde sig inte från de andra åren. Vissa lökar är riktigt stora och fina medan andra bara är hälften så stora.
Fenja
CITAT (Rossi @ 15-08-2005, 08:27)
Jag hade kasserat jorden. Det kan ju hända att lökarna har fått någon svampsjukdom och den finns då i jorden.

Jag med!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon