Hannifer
Jag vet att vissa kryddor, exempelvis rosmarin, ska övervintras svalt och ljust. Men hur är det med resten? Jag har mynta, lavendel, salvia, tre olika sorters timjan, citronmeliss, myskmadra, luktviol och kattmynta. Är det svårt att få dem att övervintra på en balkong? unsure.gif
Fenja
Vilken zon bor du i? Är den hög så kanske du får packa in/isolera dem för vinter förvaring...
Mvh
Fenja
Hannifer
Jag bor i zon 2-3. Hur vet man förresten att en kruka är frostsäker? unsure.gif
Fenja
Alla keramikkrukor kan spricka, stora hål i botten ökar chansen att de klarar sig. Det är stående vatten som finns i keramiken som fryser och gör att de spricker. En bit frigolit under krukan är också bra. Vill du vara helt säker är plast eller metallkrukor bäst.
Ställ dem mot lägenhetsväggen så borde de klara sig, om du vill isolera kan du fylla en wellpappkartong med löv och ställa krukorna i.
Mvh
Fenja
Kryddan03
CITAT (Hannifer @ 10-08-2005, 21:42)
Jag vet att vissa kryddor, exempelvis rosmarin, ska övervintras svalt och ljust. Men hur är det med resten? Jag har mynta, lavendel, salvia, tre olika sorters timjan, citronmeliss, myskmadra, luktviol och kattmynta. Är det svårt att få dem att övervintra på en balkong? unsure.gif

Lavendel och salvia kan vara lite knepiga speciellt om de blir för blöta. Se till att du har ordentligt dränerat och packa in dem t ex i en låda med halm. Tänk på att lägga rejält med isolering i botten av lådan och ställ den gärna mot en vägg. Det knepigaste kommer oftast framåt vårkanten då det inte får bli för varmt för dem eftersom de då kan börja växa igen för tidigt och kan ryka i frostnätter. Så se till att skugga dem till våren.

Luktviol och citronmeliss vet jag inte riktigt hur vinterhärdiga de är.

Kattmyntan beror lite på om det är äkta kattmynta (Nepeta cataria) eller kantnepeta (Nepeta x faassenii) du menar. Äkta kattmynta är inte speciellt härdig, men du kan testa att göra likadant med den som med lavendel och salvia. Kantnepetan är det inga problem med, men klipp inte bort riset förrän till våren.
ifibi
Skall man klippa ner dom innan man packar in dom för vintern? Tänkte i första hand på lavendel...
Kryddan03
Spelar egentligen ingen roll. Men det är klart att är det stora lavendelplantor blir de ju mer lätthanterliga om man klipper ner dem.
Fenja
Jag skulle inte klippa, grenarna ger ett visst skydd och hjälper plantan att överleva vintern.
Mvh
Fenja
Kryddan03
CITAT (Fenja @ 15-08-2005, 00:30)
Jag skulle inte klippa, grenarna ger ett visst skydd och hjälper plantan att överleva vintern.
Mvh
Fenja

Om hon ändå skall packa in dem spelar det ingen som helst roll.
ifibi
Hur packar man in?

Skall man köra med tidningspapper runt hela växten, eller bara runt krukan?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon