CITAT (Hannifer @ 10-08-2005, 21:42)
Jag vet att vissa kryddor, exempelvis rosmarin, ska övervintras svalt och ljust. Men hur är det med resten? Jag har mynta, lavendel, salvia, tre olika sorters timjan, citronmeliss, myskmadra, luktviol och kattmynta. Är det svårt att få dem att övervintra på en balkong?

Lavendel och salvia kan vara lite knepiga speciellt om de blir för blöta. Se till att du har ordentligt dränerat och packa in dem t ex i en låda med halm. Tänk på att lägga rejält med isolering i botten av lådan och ställ den gärna mot en vägg. Det knepigaste kommer oftast framåt vårkanten då det inte får bli för varmt för dem eftersom de då kan börja växa igen för tidigt och kan ryka i frostnätter. Så se till att skugga dem till våren.
Luktviol och citronmeliss vet jag inte riktigt hur vinterhärdiga de är.
Kattmyntan beror lite på om det är äkta kattmynta (Nepeta cataria) eller kantnepeta (Nepeta x faassenii) du menar. Äkta kattmynta är inte speciellt härdig, men du kan testa att göra likadant med den som med lavendel och salvia. Kantnepetan är det inga problem med, men klipp inte bort riset förrän till våren.