Full version: Betongplattor,
mulle
Jag har lagt betongplattor kring"kökslandsgrovköket" och kompostområdet men de är lite väl ljusa i min smak. Jag vill helst att de är lika mörka som då de är våta.
Finns det något man kan behandla dem med som gör dem mörkare? Någon betongolja av något slag?
Mulle
ejjan
I nya numret i Allt Om Trädgård står det om en man som lackat en sten med båtlack, just för att han ville att det skulle se blött ut. det kanske vore nåt??
mulle
Mmmm, nu hoppas jag ju att AoT ligger i postlådan och väntar på mig... smile.gif
Båtlack? Jag undrar om det tål slitaget och om det kanske finns risk för att det blir halt?
Mulle
Eleanor
Jag kommer som alltid med min universallösning....! Linolja + terpentin!!!
mulle
Javisst ja, Eleanor!
Det var något annat jag skulle använda din lösning till men vad i fridens dar vad det???? Det minnet, det minnet...
biggrin.gif
Måste söka i gamla inlägg!
Och plattorna ska få linolja och terpentin!
Mulle
LarsV
Och jag tror att man - á la Ernst K - kan blanda i färgpigment när man nu ändå ska använda linolja. Jag inbillar mig att det funkar bra.
mamman
Jag gick en betongkurs i somras och vi fick lära oss att man efterbehandlar oftast med "stensåpa" alt "bivax"Du får då ett mörkare utseende på betongen.
En idé är också att ha i en liten mängd pigment i bivaxet som man sedan polerar upp.(dettta är ett eget förslag som dök upp i skrivande stund,men jag har färgat in bivax i andra sammanhang med gott resultat)
Man får iallafall med denna efterbehandling(som skulle föregås av våtslipning, på egenhändigt gjorda alster där högglans önkas)en yta som är mera tålig , ej så benägen att dra åt sig vatten som vid frost kan resultera i fryssprickor, lättare att hålla ytan ren och framförallt en riktigt snygg finnish på betongen.
pollenper
Köp en säck cement. Blanda med svart järnoxid eller manganoxid eller röd järnoxid. Blanda med vatten och slamma plattorna. Det kanske blir en grövre yta men den borde hålla längre än vanlig färg. Finns hos keramikfirmorna. T.ex Keramikexperterna. Kan också finnas hos någon lokal keramiker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon