Full version: temynta
kullagulla
Har blivit förtjust i temyntan.

Vilken jord trivs den bäst i? Hur långt upp i landet klarar den sig.
Yin o Yang
Jag har en temynta i en ganska skuggig österrabatt. Från början ett litet skott, men nu (efter 3 år) jättestor wub.gif . Den står ganska torrt, men verkar inte fara illa av det.
Härdighet hoppas jag någon annan kan svara på wink.gif
stina
CITAT (kullagulla @ 11-08-2005, 09:52)
Har blivit förtjust i temyntan.

Vilken jord trivs den bäst i? Hur långt upp i landet klarar den sig.

Zon 5 går bra i alla fall, såg superfina förra helgen i södra Dalarna

/Stina
Helen i Piteå Zon 5
Jag har Temynta här i Piteå zon 5 utan problem, förrutom att dom sprider sig rätt ordentligt, rolleyes.gif helst den röda. Den röda står i djup skugga och i vanlig rabatt, varken blöt eller fuktig. De övriga i sol/vandrande skugga. / Helen
kullagulla
Tackar för tipsen. Då ska jag ta med den till flytten upp till jokkmokk.
lilla mamma
Helen, tröttnar du på ngn bit, finns det plats. Har div. andra myntor till byte
lindastina
CITAT (Yin o Yang @ 11-08-2005, 12:09)
Jag har en temynta i en ganska skuggig österrabatt. Från början ett litet skott, men nu (efter 3 år) jättestor wub.gif . Den står ganska torrt, men verkar inte fara illa av det.
Härdighet hoppas jag någon annan kan svara på wink.gif

Klipper man ner temyntan eller låter man den vara? Om man klipper ner: gör man det på våren eller hösten? Jag är också jätteförtjust i växten och den har sett så glad ut i sommar, jag vill gärna att den trivs och frodas!

Den står öppeti en rabatt som inte är skyddad alls, varken för vind eller sol. Det är ganska fuktig jord.
Yin o Yang
Jag brukar klippa ner den när det är dags att täcka rabatterna inför vintern (täcker med granris). Annars går det säkert att göra som man gör med många andra växter, viker ner bladen och lägger som skydd över plantan under vintern

wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon