mojo
Mitt första försök som kolonilottsägare har gått över förväntan ...men vad gör jag med allt, jag har hur mycket squah som helst. Kan jag frysa ner den eller blir den mosig och förstörd då? Några goda råd från er som varit med förr

Tack
mulle
Ät, ät och ät...
Bli impopulär hos vännerna då de får squash i tid och otid...
Svär och pärkla...
biggrin.gif
Jag vet precis hur du har det, förra sommaren svor ja ve och föbannelse och i år har jag reducerat squashlandet till minimum!
Det som blev ganska gott var att lägga in squash enligt olika gurkrecept. Jag lade också in en blandning av squash och vitlöksklyftor som blev helt acceptabel.
Lycka till!
Mulle
Jesper89
Hej!

Squashen kan du skala, skiva och koka en kort stund och sedan frysa in den. Sedan kan du tina den och mosa den och göra falsk ostkaka! Mums! Då går squashen definitivt inte till spillo...!
mulle
Falsk ostkaka????
Snälla, förklara närmare!
Mulle
littlegem
Jag har fått svar på samma fråga under tråden "Recept".
mulle
Tack, ska ta mig dit och leta! wub.gif
mulle
Fick ingen träff då jag sökte på falsk ostkaka så antagligen svarade du på mojos fråga och inte på min... laugh.gif
pimpim
Här är receptet falsk ostkaka
Susanne i Linköping
Har man ett överskott kan man ha kul och slösa med squasharna. Varför ha dåligt samvete för att det inte går åt till mat? Man odlar ju blommor som prydnad, det kan ju också ses som slöseri med utrymme som kunde gått till ätbara växter, om man ska hårdra det.

I år har jag fem squashplantor och två pumpor. Squashen är två Tromboncino, de växer vilt åt alla håll, och tre Gold rush, de gör även tjänst som prydnadsväxter med sina glada gula frukter. Jag ger bort en del, äter en del själv och resten hamnar så småningom i komposten. Det är trevligt att ha några framme hemma som dekoration också. Ibland lägger jag några på trädgårdsbordet på kolonilotten.

I fjol odlade jag även en planta Black zuccini, den ska visst vara en sommarsquash men mina visade sig vara väldigt lagringståliga när de fick växa sig stora och mogna på plantorna (efter att jag provsmakat och tyckt att de gula var godare så lät jag Black zuccini-frukterna sitta kvar och växa sig jättestora).

Susannes latmaskvariant av Åsas squashkaka:

1 kg squash (vanlig sommarsquash)
0,5 liter mjölk
1 dl strösocker
4 ägg
1 dl vetemjöl
5-8 droppar bittermandelolja
100 g mandelmassa

Sätt ugnen på 200 C

Grovriv mandelmassan (eller skiva den tunt, om du inte orkar diska rivjärnet biggrin.gif). Blanda den med mjölken i en stor bunke (mandelmassan löser upp sig medan du håller på med squashen).

Skala squashen, koka den i vatten. Låt squashen rinna av. Mosa eller mixa squashen.

Blanda ihop alla ingredienserna i bunken, och häll i smord ugnsfast form.

Gräddas i 1-1 1/2 timme.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Trombocino kan du spara länge. Jag hade den i minst 3 månader i källaren.

Synd att du inte är i Gbg, jag hade gärna köpt färsk Squash

Elisabeth
Susanna
Jag som älskar "falska ostkakan" eller squashkaka som Åsa kallar den brukar göra såhär. Jag kokar squash i lagom mängd och mosar den. Sedan fryser jag in moset. Bara att ta fram när man vill göra en kaka.
lyckero
Grovstrimlad squash är jättegott att ha i woken. Jag brukar bara strimla och frysa, alltså ingen förvällning.
Lyckero
Susanna
Grovstrimlad squash skulle kunna funka bra i grytor också kanske. Blir den inte vattnig när du fryser den?
Lilla hjärtat
Jag försökte odla squash i somras. Och det gick rakt åt pipsvängen, rent ut sagt. Plantorna växte som ogräs och jag fick äta några få - ett tiotal - fingerstora squashfrukter. Det såg ut att komma massor, men de gulnade, skrumpnade och dog. crying.gif Men här verkar det finnas experter. Hur gör man? Förstår faktiskt inte vad jag gjorde för fel.

//Linda
Åsa, mälardalen zon 2
Det var en ganska dålig sommar på många håll för squash, att du fick små frukter som skrumpnade bort kan vara dålig pollinering. Verkar det vara dåligt med insekter kan man springa runt själv och leka insekt och ta pollen från hanblommorna och sätta på honblommans pistill för att vara säker på att allt funkar.

+Jag rekommenderar att odla flera olika sorter alltid är det någon sort som funkar i den väderlek som just den aktuella sommaren har. Squashfrö har god hållbarhet så man måste inte så hela påsen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon