Har man ett överskott kan man ha kul och slösa med squasharna. Varför ha dåligt samvete för att det inte går åt till mat? Man odlar ju blommor som prydnad, det kan ju också ses som slöseri med utrymme som kunde gått till ätbara växter, om man ska hårdra det.
I år har jag fem squashplantor och två pumpor. Squashen är två Tromboncino, de växer vilt åt alla håll, och tre Gold rush, de gör även tjänst som prydnadsväxter med sina glada gula frukter. Jag ger bort en del, äter en del själv och resten hamnar så småningom i komposten. Det är trevligt att ha några framme hemma som dekoration också. Ibland lägger jag några på trädgårdsbordet på kolonilotten.
I fjol odlade jag även en planta Black zuccini, den ska visst vara en sommarsquash men mina visade sig vara väldigt lagringståliga när de fick växa sig stora och mogna på plantorna (efter att jag provsmakat och tyckt att de gula var godare så lät jag Black zuccini-frukterna sitta kvar och växa sig jättestora).
Susannes latmaskvariant av Åsas squashkaka:
1 kg squash (vanlig sommarsquash)
0,5 liter mjölk
1 dl strösocker
4 ägg
1 dl vetemjöl
5-8 droppar bittermandelolja
100 g mandelmassa
Sätt ugnen på 200 C
Grovriv mandelmassan (eller skiva den tunt, om du inte orkar diska rivjärnet

). Blanda den med mjölken i en stor bunke (mandelmassan löser upp sig medan du håller på med squashen).
Skala squashen, koka den i vatten. Låt squashen rinna av. Mosa eller mixa squashen.
Blanda ihop alla ingredienserna i bunken, och häll i smord ugnsfast form.
Gräddas i 1-1 1/2 timme.