mulle
Jag är medlem i RHS (Royal Horticultural Society i England) vilket bl.a. betyder att jag får deras trevliga och seriösa trädgårdstidning.

I det senaste numret finns en lång artikel om experiment med att beskära perenner tidigt på säsongen och eftersom resultatet är intressant vill jag dela med er av engelsmännens rön.

De har försöksbeskurit en massa olika perenner före blomningen och kommit fram till att plantorna blir tätate, stabilare och får fler blommor än de som har fått utvecklas normalt.

Blomningstiden fördröjs visserligen och i vissa fall blev själva blomman tydligen obetydligt mindre men skribenten var definitivt av den åsikten att beskärning är positivt ändå.

I artikeln uppmanas till mod att gripa saxen och göra egna jämförelser med delar av plantorna i ett bestånd.

Nu, då spöregnet har härjat i rabatterna, är åtminstone jag redo att anta uppmaningen nästa år...

Mulle
kerstin z5-6
Intressant -fast jag undrar hur det fungerar med min korta ljusa växtsäsong och den kalla vintern .
Som det är nu klipper jag inget på hösten -men ibland önskar man ju att det gick .. rabatterna ser ju ut som trädbrötar på våren ... laugh.gif
mulle
Trådbröt??? Fniss, vad är det?
Jag ska testa nästa sommar och rapportera hur mycket senare de beskurna blommar här i zon 2-3. Om det bara är fråga om någon vecka kan det ju eventuellt funka också längre norrut.
Mulle, som för övrig aldrig heller klipper eller rensar på hösten.
kerstin z5-6
Trädbrötar -ansamling träd i plockpinn-storformat -kunde förr ses i samband med flottning , kan även ses i skog efter storm smile.gif
mulle
Spännande - där lärde jag mig ett nytt ord!
smile.gif
Alpiner i Halmstad
Vi toppar vissa buskformiga perenner. Vi tar bort en krans av tillväxten i ytterkanten av plantan. När sedan den ordinarie blomningen är över toppar vi dessa djupt ner.
Den yttre kransen blommar. Vi förlänger på detta sätt plantans blomningstid.
M.v.h. Bernt
mulle
Intressant, Bernt!
I RHS artikel nämns många olika perenner som blir vackrare med tidig beskärning men ingenting sägs om malvorna.
Har du erfarenhet av att toppa dem?
Mulle
mulle
Jag lyfter upp den här tråden eftersom jag vill rapportera hur det gick när jag själv experimenterade med att klippa ner plantor i början/mitten av juni.
Jag beskar en del av de perenner som jag tycker att är bökiga att stötta och binda upp och som jag vill ha lägre, d.v.s. malvorna, den rödbladiga lysimachian Firecracker, vallörten och en bökig brudslöja.

De olika malvorna blev alla kraftigare och lägre, blommade samtidigt som de som jag inte klippte och står fortfarande i blom snyggt och prydligt utan stöd. Det gör jag definitivt om med samtliga nästa år.
Sammna sak gäller för lysimachian - inga busiga stjälkar som spretar hit och dit!
Vallörten blev risig ändå och jag tyckte inte att jag vann något på ingreppet.
Brudslöjan har inte blommat.

Mera experiment nästa säsong!

Mulle
kerstin z5-6
KUL -i höst blir det klipp av alla bröntarväxterna .. för de är så torra av sommarhettan att det verkar lika bra -jag har klippt annat med i sommar -ser fint ut , men jag undviker att klippa det som är senblommande här ..
Mia, zon 3
Intressant.... Jag har ju faktiskt (helt ovetande smile.gif ) använt den metoden litegrann - jag har en stor planta av jätteverbena i en 10l-zinkhink, som jag plockar in för övervintring varje år. Den måste jag ju kapa för att den ser så förtvivlat eländig ut frampå vårkanten. Första åren var jag pipplig, och sparade alltför mycket. Då blev det sen blomning, och bara en massa små blomklasar, typiska sidoskott. Nu kapar jag den tidigare och mycket hårdare, och det är stor skillnad! Kanske skulle man alltså våga prova det i rabatten också, då.... Tack för att du delade med dig, Mulle!
Fiesta
Har du lust att berätta vilka perenner som RHS artikel rekommenderade för beskärning?

/Helena
mulle
CITAT (Fiesta @ 17-08-2006, 10:06)
Har du lust att berätta vilka perenner som RHS artikel rekommenderade för beskärning?

/Helena

Det ska jag bara jag hittar tidningen först!
Jag återkommer. Mulle.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon