Full version: Nymålade fönster
Gillan
wink.gif Vi har nu målat ett x antal fönster och naturligtvis har det kommit färg
även där det inte borde wub.gif , nu undrar jag när det är bäst att skrapa bort färgen?Medans den fortfarande är "mjuk" eller när den har stelnat
ordentligt? wub.gif

Hoppas att jag frågar på rätt ställe och att någon vänlig själ har lust
att svara biggrin.gif
AnitaO
Jag gissar att det är på glasrutan det kommit färg?
Personligen föredrar jag att skrapa när den är helt torr.
Om man har otur kan det dra med sig färg som inte ska bort om man skrapar när det fortfarande är fuktigt.
Gillan
CITAT (AnitaGg @ 11-08-2005, 12:44)
Jag gissar att det är på glasrutan det kommit färg?
Personligen föredrar jag att skrapa när den är helt torr.
Om man har otur kan det dra med sig färg som inte ska bort om man skrapar när det fortfarande är fuktigt.

Tack för svar och det var nog så jag kände på mig biggrin.gif
Ewa L
Jag brukar alltid använda ett rakblad som jag håller så nära parallellt med rutan som möjligt. Mycket lätt att få bort färgen.

OBS! Gör dig helst en liten kloss av något att sätta rakbladet i, det är ju lika vasst i den delen du håller i och jag brukar ha åtskilliga skärsår trots att "jag skall vara så försiktig så". tongue.gif
Gillan
CITAT (Ewa L @ 16-08-2005, 09:18)
Jag brukar alltid använda ett rakblad som jag håller så nära parallellt med rutan som möjligt. Mycket lätt att få bort färgen.

OBS! Gör dig helst en liten kloss av något att sätta rakbladet i, det är ju lika vasst i den delen du håller i och jag brukar ha åtskilliga skärsår trots att "jag skall vara så försiktig så". tongue.gif

Tack för tips smile.gif
Jag har bara skrapat färg på gamla fönsterrutor förut och då har jag
avänt en sån skrapa son man gör rent spisen med wub.gif
Fungerar jättebra smile.gif
Sommartorparn
Jag brukar använda spröjspensel när jag målar fönster. Då är det enkelt att måla så att man kommer precis aningen utanför kittet men för övrigt inget kladd på glaset. Målar man mycket på glaset och sedan skrapar bort med rakblad är det lätt att skrapa bort för mycket så att det blir som en glipa mellan kitt och glas där fukt kommer in. De färgstänk som blir brukar jag torka av genast med en trasa med lite lacknafta. Detta för att undvika behöva skrapa, eftersom det enligt min erfarenhet alltid blir repor i glaset även när man använder rakbladsskrapa. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon