Full version: Rådjur och Sniglar
roax66
Efter en första sommar på vårt nya ställe med mycket rådjur och sniglar har vi valt dessa lösningar:

Staket mot rådjur:

Saltränna runt hela odlingsområdet:

Kostnad för staket ca. 30:-/m
Kostnad för saltränna 10:-/m + 2:-/kg salt.

Rådjuren hålls definitivt borta. Sniglarna vänder eller dör i rännan. Förmodligen måste vi rensa döda sniglar då och då. Det har regnat en del de första dygnen och det mesta av saltet ligger kvar. Skall bli intressant att se hur ofta vi måste fylla på salt.
kristerh
saltrännan verkar vara en fiffig sak wink.gif fast den fungerar ju bara om om man har en slät tomt, det blir lite värre på bergig mark och där det är gott om stora stenar wink.gif
krister
mulle
CITAT (kristerh @ 11-08-2005, 13:15)
saltrännan verkar vara en fiffig sak wink.gif fast den fungerar ju bara om oma har en slät tomt, det blir lite värre på bergig mark och där det är gott om stora stenar wink.gif
krister

Kan man inte då lösa det med att lägga ut en tjockare gummislang som man halverat till en ränna?
Jag har inte sniglar men det är bara fråga om tid innan de har nått också mig och jag suger därför i mig alla idéer som finns. Rännan är jag imponerad av!
Mulle
Gossen Ruda
Om rådjuren verkligen har bestämt sig för att komma in klarar dom staketet i ett nafs. "Mina" klarade ett staket på 1.80. Men det räcker att spänna trådar om man vill klara höjdhopparna.
mayababy
Saltrännan var ju en supersmart uppfinning! Tänker absolut prova! Diskuterade med min sambo, han undrade om man inte kunde köpa pvcrör i lagom storlek, dela och sära med pinnar för att få ett "tak" på rännan. ev behöver man inte fylla på saltet lika ofta på regntäta ställen som i göteborg? Vad tror ni? rolleyes.gif
Tapio
Halaj!

Läst någonstans (kanske här på odla) att 1.8 meters staket räcker men det måste vara ogenomskinligt.

Rådjuren kan hoppa över det, men de vågar inte för de vet inte vad de landar på.

//T
roax66
Jag har hört att rådjur inte hoppar över 1.50 oprovocerat?

Jag har testat en vecka med saltrännan nu. Det har regnat en hel del och i stort fungerar det bra. Det mesta saltet ligger kvar. På några få platser är det bara lite salt kvar. Kanske finns det grövre salt som står emot vatten bättre? Jag använder nu tösalt 49:-/25kg. Helt klart kommer jag fixa någon form av tak så småningom. Antingen fäster jag det i plastrännorna eller i stängslet.
Viveka
Allvarligt talat, är det egentligen en bra idé att tillföra så stora mängder salt till naturen? För och senare hamnar det i grundvattnet, och försaltning av grundvattnet kan leda till stora problem på sikt.

Jag har en annan idé, för att inhägna ett inte alltför stort gönsaksland -bockade plåtremsor. Man kan köpa längder av 10 cm bred färdigbockad plåt i L-form, som används för anslutningar till tak. Om man bankar till den lite mera, så att vinkeln blir spetsigare, tror jag inte att sniglarna klarar att först krypa lodrätt uppför, sedan passera den vassa vinkeln för att krypa nerför upp-och nervända, och slutligen passera den vassa plåtkanten. Värt att testa i alla fall, plåten är inte oöverkomlig i pris.

Jag har också sett uppgift att ett lågt elstaket skulle kunna fungera mot sniglar. Och kanske ett högt elstaket fungerar mot rådjur?
jåj
Elstaket fungerar mot rådjuren! i våras rann sinet över och ett besök på Jula och ett par tussenlappar fattigare.

Har stängslet flyttbart (bra när gräset skal klippas) ca 25 cm innanför häcken (Tuja) använder en timer för att inte själv få stötar.

Jag bor mitt i ett villasamhälle och rådjuren är väl anpassade för att leva här. Inte rädda för hundar mäniskor bilar. När jägarna kommer så spriger de omedelbart in bland husen! Men elstängslet har flytta dom bort från min tomt. laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

JÅJ
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon