|
Jag funderar på att beställa rosor till mina upphöjda odlingsbäddar (de är "lådor" av byggtimmer) men har just nu beslutsångest eftersom det finns så många vackra rosor att välja ifrån!
Jag har 2 "lådor" som är aktuellt just nu . Den ena är 6meter lång x 1,2 meter bred och 40cm hög medan den andra är 5,5 meter lång x 0,5 meter bred och 40cm hög. Jag har idé om en komposition som består av lavendel, vårlökar, buxbom, fackelblomster, nävor, irisar, jätterverbena, digitalis, lammöron & rosor.
Jag har i mitt förslag skissat på tre rosor per låda. Jag gillar rosnyanser som finns i GEOFF HAMILTON, GLAMIS CASTLE, Queen of sweden men är öppen till förslag till andra färgnyanser. Det behöver inte nödvändigtvis vara samma ros men att de doftar & är i matchande nyanser (och till de övriga växter) är att föredra.
Bor i zon 2-3. Lådorna finns invid garagageuppfarten. Finns det några säkra val ?
Austinrosen Mary Rose, den doftar, växer på första året dom fem jag har är alla fylliga och blommar mycket. Sägs klara zon 4-5 kan vara bra med lite marginal. Blomman hänger inte så mycket som andra Austinrosor. Mary RoseEn annan är Winchester Cathedral austinros som kan få en rosa strimma ibland, men den växer mer långsamt hos mig. Doftar och klarar zon 4  Titta annars på Astrid Lindgren rosen, frisk och doftar. Bonica, Sommerwind och The Fairy är säkra kort som inte fryser bort men doftar inte så mycket. En starkare rosa färg har Leonardo da vinci blev ganska nöjd med den i sommar, gammaldags utseende. En annan ljuvlig jag impulshandlade i sommar är Jacqueline Du Pre med myskdoft, borde klara sig bättre i din zon än hos mig. Du kan titta på många rosor här www.floralinnea.com där hittar du många rosa med doft under eng. rosor.
Hej Kajsa, Tack för svar & förslag... Mary Rose ser verkligen fin ut...hoppas att den är lättskött för att hittills har jag bara en gammaldags ros som i princip sköter sig själv... jag har även mejlat Flora Linnea om förslag eftersom de har ju så himla många fina rosor att välja ifrån..
Jag tittade igenom ditt fotoalbum ang. rosor.. Har du goda erfarenheter med: -Irma Balsgårdsros -Kanadaros Morden Blusch -Swany Miniatyrros-gruppen
& var har du köpt dem ifrån ?
Mary Rose är underbar blir en liten buske, och för mig är det viktigt att den inte fryser bort, har tagit en massa fina bilder som kommer. Irma balsgårdsrosen är en av mina favoriter men den blir stor, min är nu på tredje året 2 m hög frisk och så vacker, en pärla. Passar i bakgrunden. Irma fryser inte tillbaka ett dugg här.
Morden Blush är så vacker, används till brudbuketter i Kanada, frisk och blommar mycket, blir en fyllig ros och fryser aldrig tillbaka en cm.
Swany lägger sig ner och blir bred över 1 m. Den får mjöldagg, förra sommaren en hel del, så jag sprutade den i våras med Kumulus och i sommar har den varit okey.
Har köpt dom flesta från Flora Linnea, men vanliga sorter har jag köpt där jag bor och i Sthlm. Har planterat massor i år som kommer i mitt album vad det lider, men är inte klar än. Har också beställt av Flora Linnea i höst. Men du ska veta att rosorna kommer sent barrota, slutet av okt/nov och då gäller det att groparna är klara, för snön kan hänga i luften.
Hur djup behöver en gropa vara ? Själva lådan är bara 48 cm hög och vi tänker lägga markduk innan vi fyller lådan med jord. Räcker lådans höjd eller måste rosorna ned djupare ?
För grunt, 70- 1 m kan nog vara mer lagom. Rosor har djupa rötter, vilket man ser när man flyttat någon. Men du kan välja rabattrosor, inga jättar.
CITAT (Kajsa @ 12-08-2005, 14:51) Men du ska veta att rosorna kommer sent barrota, slutet av okt/nov och då gäller det att groparna är klara, för snön kan hänga i luften. Kajsa, kan man verkligen plantera rosor så sent? Behöver de inte rota sig på plats innan vintern kommer? Det här var nytt för mig! Jippiii - då kan jag alltså också beställa redan nu!!!! Mulle
Ja det går utmärkt, det har jag gjort 4 höstar nu, dom kommer igång snabbt på våren. Det är mindre stress för rosorna på hösten, svalt och blött, ingen stark vårsol. På Rosforum tog en del deltagare bilder förra senhösten när dom grävde ner rosor i snön, ja marken var ju mjuk under förstås, såg för tokigt ut förstås.
CITAT (Kajsa @ 15-08-2005, 15:15) För grunt, 70- 1 m kan nog vara mer lagom. Rosor har djupa rötter, vilket man ser när man flyttat någon. Men du kan välja rabattrosor, inga jättar. Har jag tolkat dig rätt att rabattrosor behöver grundare gropa ?
70- 80 cm går nog bra för dom, lycka till nu med vad du väljer
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|